Francesco Bagnaia har återigen blåst liv i sina föhoppningar om en mästerskapstitel i MotoGP, efter att han vann söndagens Brittiska Grand Prix.
Endast 0,614 sekunder skiljde de tre bästa förarna åt efter 20 varv av racing på Silverstone-banan, med Aprilia Racings Maverick Viñales som tvåa och Jack Miller såg till att det blev dubbla pallplatser för Ducati Lenovo Team.
Zarco knep holeshot från pole position och Quartararo gjorde det till franskt i såväl ledning som andra position när han kom iväg blixtrande snabbt från startrad 2, medan Ducati-duon Miller och Bagnaia intog tredje- respektive fjärde position. Team Suzuki Ecstars Alex Rins var femma på sin Suzuki innan han körde om Bagnaia på varv 3, men avancerade ett snäpp på varv 4 när Quartararo – som straffades för sin ihopkörning med Aleix Espargaro på Assen – tog sitt långa straffvarv vid sista möjliga tillfälle.
”El Diablo” var fortfarande tvåa när han begav sig in i straffslingan på The Loop och återupptog därefter racet som femma, bakom Zarco, Miller, Rins och Bagnaia. Vid det här laget var Viñales sexa och Jorge Martin (Prima Pramac Racing) sjua, medan en skadad Aleix Espargaro kämpade för att hålla jämna steg efter sin FP4 highsider.
Zarco hade allt att döma stor chans att äntligen vinna en första seger i MotoGP-racet, men katastrofen inträffade när han tappade kontrollen över fronten och kraschade vid Vale på varv 5. Miller tog över ledningen, och kort därefter gav sig Rins på en attack mot australiensaren vid The Loop senare samma varv, men spanjoren lyckades inte fullt ut med sin omkörningsmanöver. Nästa varv gjorde han ännu ett försök vid Vale och lyckades denna gång, och placerade #42 GSX-RR uppe i täten.
Miller ”lämnade ifrån” sig andrapositionen till lagkamraten Bagnaia exakt ett varv senare, även det vid Vale. I den här vevan hade Martin avancerat upp till fjärde plats efter att ha dragit förbi Quartararo ett ögonblick tidigare. Spanjoren smet förbi på insidan av Miller vid Copse i början av varv 8 men drev ut brett vid utgången och var tvungen att återigen ta rygg bakom Ducati Lenovo Team-föraren. Viñales var dock bland de fem bästa efter att han kört om Quartararo vid Hangar Straight under varv 9.
Rins fortsatte att leda men såg ut som mer och mer ut som korken i flaskan. Bagnaia blev ny ledare på varv 12 vid Stowe, och på varv 14 fick Rins även se sig bli omkörd av Miller. Under tiden hade Viñales och Martin fajtats och bytt positioner med varandra i kampen om fjärde positionen tills Martin genomförde ett avgörande drag på varv 16 vid Village. Han slösade därefter ingen tid på att ta itu med Rins, och körde om Suzukiföraren, upp på tredje plats exakt ett varv senare.
Village visade sig vara en populär plats för ”Top Gun”, som passerade Miller för att ta över andraplatsen där på varv 18. Vid det här laget var marginalen upp till Bagnaia endast 0,6-sekunder. Och på varv 19 gjorde han ännu ett försök till en omkörning vid Village, men den här gången lyckades han inte få till draget fullt ut. Efter det här skilde det bara 0,3 sekunder mellan första och andra plats i början av det 20:e och sista varvet, men efter att Viñales kom väl brett genom Stowe och Vale också, hade Bagnaia det andrum han behövde för att vinna en 0,426 sekunders seger. Miller, som kämpade med greppet på sitt mjuka framdäck, tog den sista pallplatsen, medan kampen om fjärdeplatsen rasade hela vägen till slutet.
Martin var tillbaka på fjärde plats efter att han kört om Rins på varv 17, men sedan dök ett annat hot upp i form av Enea Bastianini. Gresini Racing-föraren kvalificerade sig som åttonde och, trots att han tappade en vinge i en förstaböjen-kontakt med Martin, var han nu endast en position bakom sin Ducati-kamrat efter att han också tagit sig förbi Rins, på varv 19. Det blev slutligen Bastianini som slutade fyra, med Martin som femma.
Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) avancerade från startrad 5 för att vara sexa vid den rutiga målflaggan, medan Rins bleknade till sjunde plats till slut. Även de två bästa i världsmästerskapet, Quartararo och Espargaro, kämpade för att hålla uppe tempot, och de hamnade i en tät fajt om åttonde plats på sista varvet. Espargaro bromsade sig förbi Quartararo vid Brooklands och även om han inte kunde få upp farten i tid för att slutföra omkörningen, var nionde plats i målö fortfarande en heroisk insats för Aprilia-föraren som fruktade att han kanske inte ens skulle kunna köra racet efter sin träningskrasch.
Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) avrundade topp 10, med resten av poängen delades ut till Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu), Pol Espargaro (Repsol Honda Team) och Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP™). Suzukis Joan Mir anslöt till Zarco, efter att han kraschade från åttonde position på varv 15 vid Stowe.
I mästerskapsställningen har Quartararo nu 22 poängs ledningen till närmaste rivalen Aleix Espargaro, medan Bagnaia har 49 poäng upp till topplatsen. ’Pecco’ har nu två raka segrar och bevisar att han verkligen inte är ute ur titeljakten.
MotoGP drar nu vidare till Red Bull Ring i Österrike, 19-21 augusti.
MotoGP – British Grand Prix 2022 – Topp 10:
1. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team)
2. Maverick Viñales (Aprilia Racing) + 0.426
3. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 0.614
4. Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP™) + 1.651
5. Jorge Martin (Prima Pramac Racing) + 1.750
6. Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) + 3.021
7. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 3.021
8. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) + 3.819
9. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) + 3.958
10. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) + 6.646