Efter att Massimo Tamburini slutade på MV Agusta 2008 förbjöds han att driva konkurrerande verksamhet under tre år. Men inget kunde hindra motorcykelgeniet bakom exempelvis Ducati 916 och MV Agusta F4 att spåna vidare på nya konstruktioner.
I sitt eget hem började han och sonen Andrea skissa på en motorcykel som skulle bräcka allt annat när det kommer till prestanda på bana.
En ram av stålrör och magnesiumkomponenter började ta form runt den värsta superbikemotorn han kunde få tag i, en 230-hästars radfyra från BMW S1000RR. Chassit överskred inte måtten för dem hos de sista 500-kubikarna i MotoGP och vikten stannade på 154 kilo.
Bakom konstruktionen låg målet att låta föraren själv kunna justera chassigeometrin efter körtsil och bana. All gjutna detaljer är av magnesium, inklusive hjulen från Marchesini och svingen. Både framgaffeln och bakstötdämparen kommer från Öhlins toppsortiment även bromskomponenterna från Brembo är av finaste sort.
Massimo Tamburini avled innan projektet kunde offentliggöras men hand son har nyligen lyckats montera två prototyper. De kompromisslösa hojarna är inte avsedda för allmänväg men de ska kunna beställas av vem som helst. Prislappen sägs vara 300 000 euro.