Test av sportiga mc-stövlar
Har verkligen även motorcyklister en skofetisch? När man betraktar det sätt på vilket mc-stövlar designats tenderar man att svara, ja! Om utseendet verkligen har någon praktiskt betydelse har vi tittat närmare på i ett test av sportiga landsvägsstövlar.
Test av:
Alpinestars SMX-S, Held Epco II, Sidi Performer,
Dainese Nexus, XPD XP3-S
Det här testet utgår från den nyligen aktualiserade normen SS-EN 13634:2017, som på svenska bär det skönt klingande namnet ”Personlig skyddsutrustning – Skyddsskor för motorcyklister – Krav och provningsmetoder”. Och nej, det är inte så att ni måste använda mc-stövlar som motsvarar denna norm, men ni får. Och det skadar definitivt inte om ni skulle göra det. Reglerna kan dock skilja sig åt mellan olika europeiska länder. Exempelvis måste man i Frankrike använda handskar som är certifierade enligt EN 13594.
Men vad innebär då 13634-normen för oss när vi ska införskaffa nya stövlar? Om stöveln motsvarar denna norm måste den också vara märkt som sådan. I detta fall behöver man inte uttyda kryptiska nummerserier eller markeringar, utan årtal som 2010 och 2015 räcker för att ge information om efter vilken norm stövel certifierats. Vidare kan det finnas tilläggsinformation om skyddsnivåer, oftast som en serie siffror, 1-1-1, 1-2-1, 2-2-1, och så vidare. Ordningsföljden beskriver nötningsmotstånd, skärmotstånd och vridstyvhet, och en 2:a är bättre än en 1:a.
Hittills är tester av dämpningsförmågan avseende ankel- och skenbensskydd frivilligt. Även om alla våra teststövlar ser mycket kapabla ut, är det endast ett par som redovisar att deras skyddstoppning motsvarar normen. Endast när förkortningen IPA eller IPS finns kan man vara säker på att skyddet för anklar eller skenben motsvarar normen.
Eftersom detta skydd egentligen är oumbärligt för en modern mc-stövel har vi testat alla stövlar – oavsett om de är certifierade eller inte – i testbänken och låtit resultaten ingå under rubriken ”Säkerhet” i tabellen. Endast enstaka modeller hamnar under den enligt normen tillåtna resterande kraften på fem kilonewton vid ett slag på tio Joule.
Vårt budskap till tillverkarna är att här kan man förbättra ett och annat för oss motorcyklister. Säkerheten på mc är viktig!
Läs hela testet nedan =>