I förra numret kunde ni läsa om hur vi, efter en övertygande motivering från hans hustru Maria, antog utmaningen att rädda Tommy Sundholms älskade men försummade GSX-R 1100 från 1987. I del två av artikelserien ”vi räddar din motorcykel” sker de mest avgörande åtgärderna som ska ge nytt liv åt 26-åringen med snart 8 000 mil på mätaren.
På det nylagda verkstadsgolvet hos AVA MC i Stockholm står den fastspänd och rensad på delar som antingen ska bytas ut, renoveras eller bekanta sig med högtryckstvätten på riktigt nära håll. Verkstadschefen Andi berättar att de redan blåst av Gixxern två gånger, en med kåporna på och en gång utan, och visst syns det stor skillnad. Men en del lort och tekniska defekter rår tyvärr inte avfettning och vatten bot på. De läckande returrören för olja till toppen på den luft/oljekylda spisen, som den röda silikonen Tommy satte dit inte tätade, har lett till att motorn plockats ut ur ramen. Och när motorn ändå är ur, och topplocket ändå ska av, varför inte göra något extra? Det hela blev en självklarhet efter ett samtal med Christian Klarkner på MotoSpeed, som tog på sig uppgiften att massera kronan på verket.
Ove Larsson, trimmare på företaget, hugger tag i toppen.
– Jag har sett betydligt värre, säger han efter en snabb flukt på innanmätet, innan han sätter igång med demonteringen.
Bortsett oljeläckaget, som rökfyllde bromsbänken hos AVA MC, spinner radfyran tyst och fint.
Förgasarbryggan följde även den med till MotoSpeed för en ultraljudstvätt och allmän service. Suzuki (KGK) bidrar med diverse packningar, lager, blinkersglas och andra originaldelar som lätt kan bli övermäktiga att samla ihop från olika ställen.
– GSX-R 1100 är ju en av våra finaste och mest klassiska modeller, säger Klas Östlund på KGK. Det är klart vi hjälper till att rädda en ikon.
Redan som ny hade GSX-R 1100 ett rykte om sig att vara smått orolig om de 130 hästkrafterna nyttjades till fullo, och chassikomponenter lagras tyvärr inte likt finare viner. Gaffeln både läcker och glappar och bakdämparen har sett sina bästa dagar. Eftersom Öhlins ligger nästgårds, och garanterat har ingredienserna för en säkrare och snabbare framfart, började vi där. Resultatet lät inte dröja och till skillnad från Valentino Rossi, kan Tommy titulera sig Öhlins-sponsrad. Teleskopgaffeln ska förutom en vanlig service förses med nya linjära fjädrar och en helt ny SU 635-bakstötdämpare ska förgylla akterpartiet.
Andra viktiga delar för att öka tillförlitligheten och prestandan, blir ett nytt drivpaket, nya bromsbelägg och bromsslangar, som doneras av Erik Andersin på Boove.
Sist men inte minst kommer originalfälgarna, förutom ny fräsch vit lack från ACE Kustom, skos med ett par färska Dunlop Sportmax Roadsmart II. Bara den förändringen kommer att göra en enorm skillnad för köregenskaperna. För är det någonstans det är klokt att börja när du ska skämma bort din gamla käresta, är det med just nya gummin.
Det utvändiga skicket på Tommys Gixxer var riktigt fint med tanke på ålder och miltal. Det blåa sadelöverdraget var utan tråkiga revor och originalkåparna är fria från sprickor. Bensintanken hade däremot en tråkig buckla (som förvisso dolts av ett klistermärke) och efter ett samtal med Spinnin’ Wheel fick vi tag i en bättre begagnad. Det tillsammans med en rejäl polering av kåporna, samt de nylackerade fälgarna bör ge ett betydande lyft åt helhetsintrycket.
Med en renovering som går i snabbare takt än i de flesta garage, mycket tack vare hjälp från alla givmilda personer i branschen, börjar vi kunna skönja mållinjen.
Nu ska allt ”bara” färdigställas, monteras ihop och slutligen ska Tommy få tillbaks sin Suzuki GSX-R 1100 i ett betydligt bättre skick än när han lämnade över den. ”Fingers crossed”!
Om allt gått som smort på vägen, eller motsatsen, summeras i del tre där vi visar upp slutresultatet och granskar förändringarna i detalj. Och efter det väntar ännu en utmaning!
Text & foto: Oscar Algott