Om du kommit på tanken att starta Sveriges första flattrack-serie måste du så klart ha en motorcykel för Hooligan-klassen. Åke Jansson i Örebro har ett förflutet inom flera olika typer av motorcykelracing, bland annat som farligt snabb Husaberg-förare i backe.
Men de senaste åren har hans tvåhjuliga engagemang exklusivt kretsat kring flattrack-racing. På bara några år har han byggt och tävlat med flera så kallade DTX-racers på basen av Hondas CRF 450. Förra året fick han även för sig att resa ner till Tjeckien för att tävla i FIM Flat Track World Cup.
I år är han som nämnt en av krafterna bakom premiären för den svenska flattrack-serien Swedish Flattrack Cup.
De mest publikfriande hojarna i serien hittar du i Hooligan-klassen och givetvis var Åke Jansson tvungen att ha även en sådan motorcykel. Att det blev en Honda Transalp var mer eller mindre en slump.
– Jag började leta efter lämpliga utgångsobjekt med rätt typ av motor och det finns ju många alternativ med twinnar. Jag ville även ha en så modern maskin som möjligt. Samtidigt ville jag inte lägga 20 000 kronor på något när jag inte riktigt visste var det skulle sluta, säger han.
Det var inte helt lätt att hitta en motorcykel som passade Åke Janssons kravlista. I mars dök det till sist upp ett lämpligt objekt hos Bike Trollhättan. Det var en skrotad Honda Transalp XL650V från 2000 som var helt fungerande men rätt skrapad. Med en torrvikt på 230 kilo fanns det minst sagt en hel del att göra innan Transalpen var klar för banan. Motorcykeln strippades och en stor del av elektroniken slängdes i soptunnan. Bakramen kapades av och Åke Jansson tog fram en egen enklare konstruktion.
– Jag gjorde om den ett par gånger innan jag fick till rätt höjd och vinkel på den. Målet var att få till samma mått mellan sadel, styre och fotpinnar som på mina 450-hojar.
Under tillverkningen av bakramen fick han hjälp av en vän med mekanisk verkstad vilket underlättade processen. Sadeln och kutsen hittades med hjälp av hans Swedish Flattrack Cup-kompanjon Jonathan Falkman och hans butik Blixt & Dunder. Hjulen är reglementsenliga 19-tummare från en av Åke Janssons tidigare CRF 450:s.
Han hittade en lämplig Yamaha R6-gaffel på skroten. Just dessa är flitigt använda av flattrack-folk eftersom de har lagom längd och hårdhet utan några ingrepp alls.
Det visade sig vara betydligt enklare att få den på plats än vad han först trott. Diametern på styrstolpen behövde svarvas ner för att passa Hondan men längden var samma.
Allt som allt uppskattar Åke Jansson att han bantat hojen med närmare 50 kilo. Flera av kilona försvann när det stora tunga avgassystemet med tillhörande katalysator fimpades. Nu sitter där en ljudligare Remus-ljuddämpare.
I skrivande stund har Transalpen bara provkörts men första intrycken är positiva.
– Den fungerar bättre än jag trott. Men den är tung och kräver verkligen att du jobbar hårt. Hittills har jag inte lyckats tvinga in den i svängen på tvåhjulssladd men det kanske kommer.