Den nya modellfamiljen utgörs av tre hojar som delar teknisk plattform. De skiljs lättast åt med hjälp av designen, men varje modell har även en uppsättning unika komponenter som påverkar funktionen och ger trovärdiga profiler samt skilda användningsområden.
Modellerna, som är de minsta i BMW:s repertoar, är framtagna för unga förare och nybörjare. BMW poängterar dock att de inte är traditionella nybörjarhojar och syftar närmast på att de ska leverera prestanda och körglädje, som även ska uppskattas av mer erfarna förare.
Den encylindriga motorn har 652 kubik, vätskekylning, insprutning, dubbeltändning, fyrventilsteknik och dubbla överliggande kamaxlar. Svängmassan är minimerad för optimal respons och varvvillighet. Lambdasond och trevägskatalysator ska göra motorn harmonisk och miljövänlig på en gång.
Toppeffekten av 53 hästar levereras vid 7000 varv och det maximala vridet är 60 Newton vid 5250. 0-100 avverkas på 4 sekunder och toppfarten varierar mellan 165 och 170 beroende av modell.
Chassiet är byggt för att erbjuda maximal hanterbarhet och körglädje och därför har vikten hållits nere. Torrvikten är mellan 144 och 147 kilo.Huvudram är av stålrör men bakramen och svingen är av aluminium. Alla tre har försetts med inverterad 45-millimeters framgaffel, BMW:s egna lösningar som Telelever och Duolever har fått stå tillbaka här, förmodligen för optimal prestanda och lägsta vikt.
Den mest intressanta nyheten av de tre är den seriösa offroadhojen G650 Xchallenge, som syns på bilderna här intill. BMW utlovar ”enorm offroad potential”…
Vi noterar offroadmässigt hög framskärm som sänker toppfarten till 165 kilometer i timmen (170 för övriga) och höjer bensinförbrukningen. Även 21-tums framhjul och 18-tums bakhjul ligger i linje med normerna för offroadhojar.
Hojen uppges dra 0,36 liter per mil vid konstant fart av 90 kilometer per timme och 0,51 vid 120.
Vad tycker du om G650 Xchallengee, kan den bli en reell utmanare till KTM:s LC4-hojar eller Honda XR650?
Så här skriver BMW Sverige om hojen;
Nyhet! BMW G 650 Xchallenge
Get your kicks – få gruset att smälta under dig.
Sportig. Spännande. Helgjuten. För den här encylindriga motorcykeln från BMW Motorrad är asfalt nästan en förolämpning: 270 mm fjädringsväg, en spänstig 53-hästars motor, en suverän ram, ett superfräckt utseende och ingenting i vägen för en tur genom gyttja. Och definitivt en BMW: toppkvalitet, tillförlitlig, redo för vardagens alla utmaningar och naturligtvis med katalytisk avgasrening som klarar EU 3-normerna, synnerligen god bränsleekonomi, långa serviceintervaller och det välkända paket med garantier och service som kännetecknar detta märke. Det låsningsfria bromssystemet, ABS, kan stängas av när så önskas (extrautrustning). Och när den släpps lös på asfalt, visar den var den hör hemma: i främsta ledet. Det bästa av två världar – enastående köregenskaper i kombination med beprövad och testad BMW kvalitet – gör BMW G 650 Xchallenge till en enastående motorcykel. Frågan om den ska tvättas efter en hård dag är rent filosofisk. Men tvätta gärna av den efter provkörningen – nästa förare står redan och stampar i kön …
Pris från: 85.900:-
Lansering i mars 2007.