Triumph har presenterat sin nya Moto2-specialversion av Daytona 765, som endast kommer att tillverkas i begränsad upplaga.
Triumph Daytona Moto2 765 är den senaste och starkaste versionen av ikoniska sporthojen Daytona, och har skapats för att markera det brittiska företagets engagemang i Moto2-världsmästerskapet, som den officiella leverantören av motorer till mästerskapet.
Modellen kallas den ”ultimata” Daytonan, och endast 765 numrerade exemplar kommer att göras tillgänglig för USA och Kanada, och ytterligare 765 för Europa, Asien och resten av världen.
Triumph Daytona Moto2 765 kommer med samma typ av motor som används av den nuvarande Moto2-mästerskapsledaren Alex Marquez, och uppges erbjuda en toppeffekt på 130 hästkrafter vid 12 250 varv/minut och maximalt vridmoment på 80 Nm vid 9 750 varv/minut.
Den nya motorn ska ge race-utvecklad kraft och prestanda för vägen, med en avancerad ECU från Street Triple RS. Motorn varvar också 600 varv/minut högre än Street Triple RS-motorn, med rödstrecket nu uppe vid 13 1350 varv/min.
Modellen kommer med TFT-instrumentering, ride-by-wire och fem körlägen – Regn, väg, sport, bana och förar-konfigurerbar, – som alla justerar motorkaraktär, inställningar för antispinnsystemet och ABS-inställningar för att passa körstil och vägförhållandena.
Vidare har modellen toppats med Brembo Stylema-bromsar, Pirellis Diablo Supercorsa SP-däck, och Öhlins-fjädring fram och bak – 43 mm NIX30-framgaffel och TTX36-stötdämpare – båda fullt justerbara.
Modellen kommer med följande:
-TFT-instrumentering i fullfärg
-Fem körlägen, inklusive bankörnings-läge
Triumph Shift Assist, upp- och ner quickshifter
-Insugsventiler av titan
-Starkare kolvar
-MotoGP-specade DLC-belagda kolvbultar
-Nya kamprofiler
-Nydesignat insug
-Ökat kompressionsförhållande.
-Avgassystemet använder en Moto2-inspirerat Arrow-ljuddämpare av titan.
-Brembo Stylema-bromsar
-Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck
-Öhlins-fjädring