Nedan följer information från Triumph;
På 80-talet köptes Triumph av industrimannen John Bloor som sedan dess återuppbyggt denna då sovande brittiska ikon till en stor aktör på MC-marknaden.
Häromåret släpptes Rocket III som var och är världens genom tiderna största serietillverkade motorcykel. Och under 2006 kom supersporthojen Daytona 675 som utsågs till världens bästa sportmotorcykel. Samtidigt släpptes ´´retro-orgien´´ Scrambler.
Något som alltså resulterat i att fabriken utanför Birmingham tillverkat och sålt nästan 6,000 fler motorcyklar under verksamhetsåret.
– Våra framgångar beror mycket på att vi vågat ta ut svängarna, säger Tue Mantoni, Commercial Director på Triumph Motorcycles Ltd.
Den blott 31-årige chefen för det legendariska MC-märket är själv från Danmark, och under hans ledning har företaget satsat ännu mer på att lansera nya och oväntade modeller med två eller tre cylindrar.
– Vi kommer att fortsätta att investera tungt i utveckling och tänker fortsätta att släppa modeller som både förvånar och imponerar.
Nya modeller som alltid placerar sig i toppen av jämförelsetester, och omisskännlig känsla för design har gjort Triumph till ett varumärke med en mycket trogen kundkrets.
– Det fanns en tid när Triumph-köparen var en nostalgiker med minnen från svunna dagar, säger Krister Åkerblom som leder bolagets nordiska verksamhet.
– Dagens köpare är av alla åldrar och återfinns i MC-marknadens alla segment. Vårt breda modellprogram är en av våra största tillgångar. Triumph har modeller som passar de allra flesta hojåkare.
– De nordiska marknaderna ligger också i topp tillsammans med Storbritannien när det gäller marknadsandelar