Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph två helt nyutvecklade enduro-modeller: TF 250-E och TF 450-E. Förutom motorerna är hojarna (nästan) identiska – och de innehåller en hel del teknikgodis.

Triumph har tagit hjälp av två extremt välrenommerade enduro-förare vid utvecklingen av dessa två motorcyklar – den femfaldige världsmästaren Iván Cervantes och den fyrfaldige världsmästaren Paul Edmondson har säkerställt att TF 250-E och TF 450-E är hojar som presterar optimalt oavsett om du är nybörjare eller proffs.

Båda modellerna är utvecklade för att ge både smidighet vid tekniska partier och stabilitet vid högre hastigheter. Aluminiumchassit är svetsat för hand och är utformat för att ge låg tyngdpunkt och bästa möjliga vridstyvhet. Även svingen är i aluminium. Cyklarnas vikt anges till 114,2 kilo för TF 250-E och 116,7 kilo för TF 450-E.

450-motorn är vattenkyld och bäst lämpad för erfarna förare som behöver mycket kraft, vilket den linjära effektkurvan ska säkerställa. Dess köttigare låg- och mellanvarvsregister gör dessutom att man inte behöver växla så ofta. 250-motorn har dubbla överliggande kamaxlar och är, enligt Triumph, den mest kraftfulla i sin klass med en effekt på 42,3 hk och 27,8 Nm, och den varvar till 12 800 r/min.

Komponenterna kommer från en rad namnkunniga tillverkare, eller vad sägs om racekoppling från Exedy med quick-shifter för uppväxlingar mellan tvåans och sexans växel, titanventiler från Del West, aluminiumkolv från König, och mjukvaran med två körlägen har utvecklats i samarbete med Athena.
Den fullt justerbara fjädringen kommer från KYB och har en inverterad 48 mm framgaffel. Fjädringen är skräddarsydd för enduro-användning och fjädringsvägen är endast 10 mm kortare än på Triumphs motocross-modeller – 300 mm fram och 313 mm bak.

Reglagen på styret är upplysta och den digitala instrumenteringen visar bland annat hastighet, motortemperatur, trippinformation och växelläge. Traction control och launch control är standard. Pro Taper ACF Carbon Core-styret har justerbart fäste så att olika förare kan hitta en optimal geometri mellan styre, sadel och fotpinnar. Sitthöjden är 955 mm.

Tanken rymmer 8,3 liter på båda modellerna och belysningen har LED-teknik. Bromsskivorna från Galfer mäter 260 mm fram och 220 mm bak, och de nyps av flytande Brembo-ok – tvåkolvs fram och enkolvs bak. Bromshandtaget är justerbart. Standarddäcken är Michelin Enduro 2 som ska passa på de allra flesta underlag, och de sitter på svarteloxerade D.I.D DirtStar 7000-fälgar med aluminiumnav.

Både TF 250-E och TF 450-E är godkända för gatanvändning från fabrik och kan konverteras för tävlingskörning av Triumphs specialister. Priserna är 123 600 kr för TF 250-E och 130 600 kr för TF 450-E, och motorcyklarna börjar levereras från april 2025.

Lämna ett svar

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa