Du vet om du har sett en Triumph Rocket III, ingen som helst tvekan. Tvivlar du så har du inte sett den. Rocket III är inte bara världens största motorcykel med motor avsedd för motorcykel, den är också hojvärldens mest vridstarka motorcykel. Visst, med slagvolym kommer vridmomentet. Världens förmodligen största motorcykel, om vi räknar efter slagvolymen, är Boss Hoss. Boss Hoss har en motor ursprungligen avsedd för montage i bilar.
När Triumph skissade på denna modell i början av 2000-talet hade de ambitionen att tillverka och sälja världens största motorcykel. Då Kawasaki släppte sin vn2000 insåg Triumphteamet att de var tvungna att ta ut svängarna än mer för att säkra titeln. När Rocket III till slut nådde marknaden 2004 var slagvolymen hela 2 294 kubikcentimeter.
Det är lätt att tro att denna stora motorcykel är klumpig och svårkörd, men så är inte alls fallet. En Rocket III är förhållandevis lättkörd. Sitthöjden är 740 millimeter och de allra flesta når ner helt utan bekymmer. Det som kan vara marigt är att vända i låg fart med stort styrutslag.
Undertecknad har själv åkt på touring med en Rocket III Touring och kan konstatera att den är en formidabel tourer med störst begränsning i den, trots packväskorna, bristande lastförmågan. Att pressa den på Autobahn var lika lite ett problem som att kryssa runt på småvägarna på ön Rügen eller inne i de trånga gränderna i medel-tidsstaden Wismar. Något som kan vara värt att säga är att Rocket III har ganska grovt styre, en tum, vilket gör att den kan bli lite bökig och tröttande att köra om du har korta fingrar. Åtminstone upplevde mitt resesällskap det på resan, så vi bytte hojar lite nu och då.
För den som är nyfiken på en Rocket III kan jag bara ge rådet att provköra. Den vräkighet den utstrålar blir även för den blyge till slut en vana. Visst tittar människor på dig, men det är väldigt ofta av ren uppskattning som gör hela upplevelsen klart roligare.
Som vanligt stämmer vi av med några röster ur ägarkåren och hör vad de tycker och tänker.
Vi får höra att de flesta är nöjda med bränsleekonomin, framför allt så länge det är landsväg, medan stadstrafik med ständiga start och stopp ger tråkigare resultat i plånboken. Varenda en som tillfrågades menade att den var smidig att hantera och köra – åtminstone sett till vikt och fordonets storlek.
De flesta gillar bromsarna och tycker att de är bra utan att vara extrema. Naturligtvis är det motorn och dess styrka som är det som de flesta rosar och berömmer. Du kan utan att växla ner bara ge gas och ändå accelerera kraftigt och köra om när och om det behövs. Kraften i motorn räcker till så pass höga farter att det inte längre är behagligt att köra.
Många fann också att styret var så brett att de kände sig som veritabla vindfång där de satt och körde. Det breda styret gör också att du vid stora styrutslag får svårt att alls hålla i styrets bortre handtag. Därav problemen med att vända i låga farter.
Motorgången är mjuk och de flesta menar att den är oerhört lättkörd. Den ändlösa körglädjen den förmedlar får också många gånger kröna ägarnas åsikter om Rocket III.
Sammantaget är Triumph Rocket i de olika versioner den förekommit en oerhört rolig motorcykel att köra. Verkstad och handlare ser ytterst få fel med den och ägartryggheten förefaller ligga på topp. Det kan svida att behöva lägga upp de 184 990 kronor den kostar hos handlaren. Men, som begagnatpriserna ligger idag, från 100 000 kronor och uppåt finns ändå utrymme att få en fin hoj för rimliga pengar. Om du därtill kör med förnuft kommer du att kunna hålla däck- och bränslekontot nere.
Om du hissar friskt kommer du ha en virvel i tanken och lämna långa svarta spår efter dig. Det blir dyrare men är alla gånger värt det.
Notera också vad handlaren på nästa sida avslutar med, nämligen att de inte haft någon som bytt till en mindre motorcykel efter att tidigare ha haft en Rocket.
Publicerat i MC-Nytt nummer 3 2012