Triumph Rocket III är känd för sin brutalt stora motor och dess monumentala vridmoment. Med sina 2.3 liter var motorn den största serietillverkade motorn i en motorcykel.
Vridmomentet i Rocket III är 221 newtonmeter, vilket är fullt tillräckligt för att framkalla en hjärtinfarkt hos den svage eller för att plocka fram hornen i den som har busigare gener i kroppen. Den kraftfulla powercruisern tilltalar många, på fler än ett sätt.
Den nya Rocket III som nu visas officiellt är en del av Triumphs nya Triumph Factory Custom-serie där tillverkaren endast bygger 750 stycken numrerade exemplar av hojen. 1 maj i år kommer hojen att få en närmare presentation med full specifikation.
Till skillnad från den tidigare versionen är Rocket TFC ensitsig. Det vi ser är en helt ny motor på 2.5 liter med en effekt på 180 hästkrafter och ett ännu massivare vridmoment på 230 newtonmeter.
Avgasröret på den nya motorn är byggd i ett 3-1-2 utförande. Hojen är byggd som en solohoj och enkelsadeln sitter på en ny ramkronstruktion och likaså är enkelsvingen en ny konstruktion för Rocket TFC. Andra nyheter som skiljer sig åt från den förra versionen är att de dubbla skivorna har fått fetare bromsar från Brembo. Eftersom det är en ny modell kommer den med en modern TFT-skärm och det är en skärm som redan återfinns på deras Scrambler.
Med tanke på Triumphs sätt att bygga hojar efter olika plattformar, ser vi en möjlig Rocket i den ordinarie produktionen komma så småningom.