Triumph Speed Twin

En ny modell från Triumph har sett dagens ljus. Speed Twin 1200 bygger på ett koncept som de redan har i sin Street Twin. En enkel och ren design med en vridstark motor och med linjer som tar dig tillbaka till 80-talet. Namnet Speed Twin kommer från en av fabrikens modeller från 1938 men namnet är det enda som är gemensamt de två emellan. 

Speed Twin bygger på Bonneville HP motorn med Thruxton modellens mappning och ger då en effekt på 97 hästar som levereras ut vid 6750 varv. Max vridmoment på 112 Newtonmeter får du vid 4950 varv. Motorn har som tidigare en slip-assist koppling som gör vardagen på hojen lättare då den gör kopplingen lätt att hantera. Hojens upprätta körställning skvallrar om en motorcykel med hanterbarhet som kommer vara lätt för såväl nybörjaren eller den mer erfarna knutten. 

Triumph uppger att Speed Twin är 10 kilo lättare än Thruxton modellen och den är kittad med dubbla skivor som nyps åt av Brembo-ok. Givetvis är det ABS på hojen och den har en traction control som är avstängningsbar. Du får tre olika körlägen som Road, Sport och Rain att laborera med där Rain-läget skickar ut kraften på ett mjukare sätt. Den har dubbla klockor med hastighets- och varvtalsvisning med visning i LCD-displayer som visar övrig information i ett stilrent paket.

Likt många av sina syskon i modellprogrammet från Triumph kommer även Speed Twin med LED-belysning med DRL-funktion (DaytimeRunningLight). Liksom med de andra hojarna från Hinckley fabriken har även den här modellen ett digert tillbehörs-utbud.

Det här är en motorcykel som kommer att provköras av redaktionen framöver. I januari nästa år kan vänta er en direktrapport från lanseringen som Triumph håller för pressen. 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser