Äntligen släpper Triumph på munkavlen och vi får till slut skrika – TIGER TOLVHUNDRA TJUGOTJUTVÅ! Med buller och brak presenterar Triumph inte mindre än fem nya modeller baserade på den nya 1200-kubikarn. Tre stycken 1200 GT med 19 tums framhjul och två stycken Rally-modeller med stort 21 tums framhjul.
Jag ska försöka bena ut det hela, Triumphs modellprogram kräver att man är rejält påläst.
-Triumph Tiger 1200 GT – Basmodellen (tas gissningsvis inte in till Skandinavien)
-Triumph Tiger 1200 GT Pro – 20 liters tank. 19” framhjul, gjutna aluminiumfälgar. 200 millimeters fjädringsväg.
–Triumph Tiger 1200 GT Explorer – 30 liters tank. Som GT Pro fast ”fullt utrustad”
-Triumph Tiger 1200 Rally Pro – 20 liters tank. 21” fram, slanglösa trådekerfälgar. 220 millimeters fjädringsväg.
–Triumph Tiger 1200 Rally Explorer – 30 liters tank. Som Rally Pro fast ”fullt utrustad”
GT-modellerna är för touring med asfalt som första prioritet och Rally för dig som vill kunna toura oavsett vägens beskaffenhet. Explorermodellerna av vardera version är för dig som ogillar att tanka.
Triumph har verkligen gått ”all in” på nya Tiger 1200 och samtliga fem versioner är välutrustade från början. Vad sägs om: TFT display på 7 tum. Brembo Stylema monoblocbromsok. Showa elektronisk fjädring med automatisk fjäderförspänning baktill. Motorn är till stor del baserad på fjolårets Speed Triple 1200 med ojämn tändföljd och den har samma borrning och slaglängd. 1160 kubik, 150 hästar och 130 newtonmeter i vridmoment. Stöddiga siffror som hamnar mitt emellan BMW 1250 GS i ena änden och KTM 1290 och Ducati Multistrada V4 i den andra. Viktmässigt så är den nya Tigern hela 25 kilo lättare än föregångaren vilket är en rejäl minskning. Lite beroende på hur man jämför så ska den även vara 17 kilo lättare än BMW:s 1250 Adventure. Men Tiger 1200 är för all del ingen direkt lättviktare, GT-versionen börjar på 240 kilo fulltankad och Rally Explorer Pro väger in på hela 261 kilo. Förvisso med nästan 30 liter soppa i tanken.
Ramen är av aluminium och hojen påminner i mångt och mycket med lillebrorsan Tiger 900. 1200:n och 900:n utvecklades delvis parallellt och delar många designdrag och tekniska lösningar. Triumph säger själva att 1200:n är som en 900 på steroider. Endast 10% tyngre men med 50% mer effekt! Exporere-versionerna är de mest topputrustade och stoltserar med döda-vinkeln-varnare utvecklad i samarbete med Continental. De har även uppvärmda handtag (även Pro) och sadlar som standard samt däcktryckskontroll.
Håll ögonen öppna hos din lokala Triumphhandlare, för nu under December så kör Triumph Scandinavia en Road Trip från norr till söder och visar upp nya Tiger 1200 på exklusiva VIP-event. Det är platsbegränsade VIP-event så skriv upp er i god tid för att hinna se nya Tiger 1200 först av alla, till och med innan oss!!
Priser enligt följande:
-Triumph Tiger 1200 GT – 186 100
-Triumph Tiger 1200 GT Pro – 208 900
–Triumph Tiger 1200 GT Explorer – 223 300
-Triumph Tiger 1200 Rally Pro – 219 300
–Triumph Tiger 1200 Rally Explorer – 235 100
Dröm dig bort till Saharas stekande sol i nedan härliga galleri!