Gör dig redo. Här kommer dem. XC, XCx, XCa, XR, XRx, XRt. Dessa är de sex nya Triumph Tiger Explorers som finns att välja på till 2016! Likt för Tiger 800 så handlar XC mer om offroad-körning medan XR är asfaltsadventure.
De mer exklusiva modellerna (de med tre istället för två bokstäver) har omfattande elektronikpaket med semiaktiv fjädring, ABS och traction control. Det finns fem körlägen att välja på samt även en funktion som assisterar vid stopp i uppförsbacke. Grundmodellerna XC och XR har justerbar WP-fjädring.
Motorn på 1215 kubik har uppdaterats och medan Triumph än inte specificerat hur så handlar det om mer effekt och en mer linjär vridmomentskurva. Inbromsningar sköts med Brembos Monobloc-ok och en elektroniskt justerbar vindruta har monterats, vilket Triumph säger är den första av sitt slag i klassen. Medan de olika utförandena täcker många behov så finns det även gott om tillbehör att välja på, bland annat två lägre sadlar.
Diskutera: Är uppdateringen av Tiger 1200 tillräckligt för att få in den i matchen mot sina starka konkurrenter?