Efter många teaser-videos på typiskt Triumph-manér har fabriken i Hinckley äntligen visat sin nya 1200-kubiks Scrambler.
Triumphs nya Scrambler är en efterlängtad hoj av många och kommer med en massa godis för den medvetne. Hojen är byggd i två versioner, 1200 XC som är lite mer landsvägsbetonad med offroad-egenskaper och 1200 XE som är en mer hardcore offroadmaskin enligt Triumph.
Den tidigare versionen på luftkylda 900 kubik kom sedermera att bli Street Scrambler är baserad på 900:an från Street Twin. 1200:an har egentligen inte så mycket gemensamt med de tidigare modellerna mer än sitt DNA från Bonneville-familjen.
Motorcykeln är byggd på Bonneville 1200-plattformen med en Scrambler-specifik mappning. Motorn lämnar enligt uppgift 90 hästar vid 7400 varv/minut. Max vridet kommer redan vid 3950 varv/minut och lämnar ifrån sig 110 newtonmeter.
Alla kontroller är upplysta och samtlig belysning är av LED-typ. Den kommer ha sex olika ride-modes inklusive Offroad-pro på XE-modellen. En ny generation av TFT-instrument har Scramblern försetts med och den stora nyheten när det gäller den är att numer finns uppkoppling för bluetooth med styrning av media och telefonsamtal från hojen. Dessutom har den ett navigationssystem och en integrerad fjärrstyrning för GoPro på Scramblern, vilket den är först i världen med. Alltför att du som äventyrlig knutte ska kunna hitta lättare och dokumentera din framfart.
Scramblern har fått kurv-ABS och traction control, Öhlinare bak, en fullt justerbar framgaffel från Showa och hejdarna fram är Brembos M50-ok. Svingen är byggd i aluminium och den har fått trådekrade hjul för slanglösa däck. Hjulen är skodda med Pirelli Scorpion Rally däck för lite mer inspirerande körning.
Ni kan se framemot kommande provkörning av modellen från oss på redaktionen.
Priserna är inte satta i skrivande stund, enligt Triumph kommer de under december månad. Hojarna kommer finnas hos handlarna under årets första kvartal.