För några veckor sedan tog Triumph ett stort steg i utvecklingen av sin Moto2-spis för 2019. Testföraren Julian Simon, som bland annat vunnit VM i 125-klassen 2009, pressade då motorn i ett prototyp-chassi på Aragon-banan i Spanien.
Motorn är en raceanpassad version av den som återfinns i senaste Street Triple 765. Basen är den lovordade motorn från Daytona 675R som vunnit segrar på Isle of Man och i brittiska Supersport-sammanhang.
Här är några av modifieringarna som skiljer Moto2-motorn från den du hittar hos årets version av Street Triple RS:
Modifierat topplock med reviderade insugs- och avgasportar för optimerat flöde
Titanventiler och styvare ventilfjädrar för ett högre varvtal
Låg effekts Racegenerator för mindre effektförlust
Längre utväxling på 1:a växeln
Race utvecklad slirkoppling som kommer att vara justerbar
Särskild race ECU som utvecklas med Magneti Marelli
Reviderade sidokåpor för kompaktare motorformat
Reviderat oljetråg för högre markfrigång
Generellt sett har raceversionen av motorn utvecklats för att den ska andas mer fritt och varva snabbare än produktionsmotorn.
Det kommer inte bli en lätt match för britterna att matcha driftsäkerheten hos föregångaren. Enhets-motorn som Triumph ska ersätta i Moto2 till 2019 är den seglivade kraftkällan som ursprunglingen utvecklades för numera nedlagda CBR 600RR.