Triumphs test av Moto2-spisen

För några veckor sedan tog Triumph ett stort steg i utvecklingen av sin Moto2-spis för 2019. Testföraren Julian Simon, som bland annat vunnit VM i 125-klassen 2009, pressade då motorn i ett prototyp-chassi på Aragon-banan i Spanien.
 
Motorn är en raceanpassad version av den som återfinns i senaste Street Triple 765. Basen är den lovordade motorn från Daytona 675R som vunnit segrar på Isle of Man och i brittiska Supersport-sammanhang.
 
Här är några av modifieringarna som skiljer Moto2-motorn från den du hittar hos årets version av Street Triple RS:

Modifierat topplock med reviderade insugs- och avgasportar för optimerat flöde 
Titanventiler och styvare ventilfjädrar för ett högre varvtal 
Låg effekts Racegenerator för mindre effektförlust 
Längre utväxling på 1:a växeln 
Race utvecklad slirkoppling som kommer att vara justerbar 
Särskild race ECU som utvecklas med Magneti Marelli 
Reviderade sidokåpor för kompaktare motorformat 
Reviderat oljetråg för högre markfrigång

 
Generellt sett har raceversionen av motorn utvecklats för att den ska andas mer fritt och varva snabbare än produktionsmotorn.

Det kommer inte bli en lätt match för britterna att matcha driftsäkerheten hos föregångaren. Enhets-motorn som Triumph ska ersätta i Moto2 till 2019 är den seglivade kraftkällan som ursprunglingen utvecklades för numera nedlagda CBR 600RR.
 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser