En av redaktionens favoritmaskiner har i flera år varit Aprilia V4R eller Tuono som den oftast lystrar till. Utsökt chassi och en underbar motor samt gott om detaljer att förlora sig i – historiens snyggaste standardsving för att nämna något – har gjort det lätt att bortse ifrån snudd på ohemult hög soppaförbrukning och smalt användningsområde.
Nu lanserar Aprilia Tuono i 1100-version samt i Factory-utförande. Factory betyder på Aprilia-språk att den har extra allt i form av bromsar, fjädring med mera.
Nya motorn är på 1077 kubik mot tidigare 999,6 tack vare fyra millimeter större borrning, 81 x 52,3 millimeter mot tidigare 78 x 52,3. Det innebär att effekten ökat med fem hästkrafter till 175. Maximal effekt levereras nu 500 varv tidigare än förut, vid 11000 varv. Det på gata ännu mer intressanta vridet har ökat från 111,5 till hela 120 newtonmeter och det levereras vid 9000 varv, även det 500 varv tidigare än förut. Detta innebär ”mer area under kurvan” och 1100:an ger vid 8000 varv 20 hästar mer än gamla tusenkubikaren. Andra modifieringar handlar om 400 gram lättare vevstakar och att vevhuset är både lättare och starkare. Det handlar dock fortfarande och en 65-graders V4, något vi tackar för – trevligare motorljud får man leta efter.
Chassigeometrin har vässats med sex millimeter längre sving samt brantare gaffelvinkel – 24,7 mot tidigare 25,1 grader. Det har i sin tur lett till att försprånget minskat från 107,4 till 99,7 millimeter. Det ger en kvickare styrning och har i sin tur medgett ett smalare styre för bättre ergonomi. Och på tal om ergonomi, sadeln är nu bekvämare (och 15 mm lägre) och den reviderade toppkåpan ska styra undan lyften bättre än den gamla.
Aprilias streetfighter finns nu i två utföranden, V4 1100 RR och V4 1100 Factory. Båda har Aprilias fullmatade aPRC-paket som innehåller traction control, wheelie control, race-ABS samt launch control och quick shifter. Dessutom har Tuono fått PMP – Piaggio Multimedia Platform – vilket innebär att du via en smartphoneapp kan koppla upp dig till hojen och utläsa alla möjliga och omöjliga värden du inte visste att du ville ha koll på förrän nu.
RR-versionen har fult justerbara fjädringskomponenter från Sachs, Factory har dito från Öhlins (inklusive styrdämpare). Övriga komponenter delas mellan modellerna och den enda hårdvaruskillnaden i övrigt tycks vara att Factory har lättare bromsskivor, såväl bromsok (Brembo M4.32) och fälgarna är samma.