2006 höjdes bötesbeloppen för hastighetsöverträdelser och sedan dess har hastighetsgränserna sänkts på stora delar av vägnätet och en storsatsning på fartkameror sjösatts. Åtgärderna har gett önskat resultat – trafikanternas medelhastighet har år för år sjunkit.
Men i år kan ett trendbrott skönjas, rapporterar Svenska Dagbladet. Färsk statistik visar att den genomsnittliga hastigheten höjts med en knapp procent. Ökningen kan tyckas liten, men Trafikverket ser den som allvarlig. Myndigheten bedömer att en enprocentig minskning av medelhastigheten årligen kan rädda 25 liv i trafiken.
För att vända utvecklingen vill Trafikverket fortsätta att sänka hastighetsgränserna på tusentals mil väg och sätta upp nya fartkameror. Under de närmaste åren – fram till 2020 – ska minst 600 och upp till 1 000 nya kameror upp längs de svenska vägarna.
– Vi vill få upp problemet på bordet nu, och få ut fler hastighetskameror, justera hastighetsgränser mer och fortsätta de tidigare årens trend, säger Ylva Berg, samordnare på Trafikverket, till Svenska Dagbladet.