Moderatledaren Ulf Kristersson och partiets miljö- och klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz träffade strax innan midsommar några representanter från branschen hos Probike Syd i Skärholmen. Det hela var ett initiativ av Probikes Christoffer Lindroth som tillsammans med MCRF:s Niklas Kristoffersson, Anders Sarbäcken från KTM och Mikael Klingberg från Movs Technology Group ville diskutera med och informera moderatledaren om vad som kan göras för att underlätta för tvåhjuls-åkare och branschen som helhet.
Bland annat pratades det om att låta motorcyklar få köra i bussfiler och att mopeder klass 1 ska tillåtas köra på utvalda cykelbanor anpassade för pendlingstrafik. Detta då de med 45 km/h inte kan följa med trafiken på infartsvägar med 70 km/h som hastighetsgräns. Även miljöfördelar med tvåhjuliga fordon togs upp. Exempelvis skulle utsläppen av växthusgaser i Sverige årligen minska med nästan fyrahundratusen ton om tio procent av bilresorna istället skulle göras med moped eller motorcykel.
Men den fråga som av branschen anses mest angelägen är knuten till körkortslagstiftningen. Man anser att en relativt stor del av dagens bilresor, framförallt pendling, skulle kunna ersättas av mopeder, skotrar och motorcyklar. Bland annat önska man är att det ska bli tillåtet att köra 125-skoter med B-körkort, något som är möjligt i en del andra länder. En frågeställning som Ulf Kristersson tyckte var intressant och som han ville titta närmare på. Även om han idag inte ville utlova något höll han ändå med om att frågan var väckt.
”Eldriften är ett naturligt tillfälle att se över allt det där”, säger han. Kanske något vi får återkomma till vid ett senare tillfälle. Det hela avslutades med att Ulf och Jessica fick sig några provturer på el-drivna tvåhjulingar. Moderatledaren tog dessutom tillfället i akt att ta sig en provtur på en Harley-Davidson LiveWire.
”Jätteroligt”, var omdömet från herr Kristersson.
Text och foto: Mats Carlsson