Modellen har här fått en facelift både vad det gäller design och teknik. Motorn är på 1198 kubik och ger 170 hästkrafter. Men man har inte bara gett den mer effekt, utan även passat på att sänka vikten. Nu stanbnar vågen på 171 kilo (torr) och man har alltså sparat två kilo jämfört med föregångaren. S-modellen är ännu lättare, endast 169 kilo. Noter att S-modellen har en annan uppsättning fälgar med sju ekrar, medan den vanliga modellen har tio ekrar.
S-modellen har även traction control, som 1098R, samt datalogger med 4 megabyte minne, vilket är en fördubbling mot tidigare. Perfekt när du vill jämföra dina varv efter en heldag på Karlskoga Motorstadion.
Nytt för i år även att den vanliga modellen finns i vitt, medan S-modellen dock endast går att få röd eller svart.
Notera även den ”limited edition” modell av 1098R som Ducati nu släpper som en hyllning till Troy Bayliss, som nu tar pension från Superbike VM och avslutar med ytterligare en världsmästartitel, förutom de två han hade redan tidigare.