Även om vi tycker att modellen är hur häftig som helst så är den dock inte tänkt för produktion utan är Concept 6 endast en konceptmodell. Men däremot är motorn högst verklig och kommer ”inom en inte alltför avlägsen framtid att presenteras i en touringmodell”. Räkna alltså med en sexcylindrig LT-modell relativt snart, kanske med presentation redan till våren. När vi frågar om tidplan bara ler BMW-representanterna här på mässan…
Modellen Concept 6 är alltså tänkt att främst visa upp motorn, som enligt BMW har ”lika mycket toppeffekt som en sportig 1300-kubikare, men vrid som en 2,5-litersmotor”. Hur stor den kommer att bli i den kommande LT-modellen är inte känt, gissningsvis runt 1800 kubik, 170 hästkrafter och bra precis 200 Newtonmeter om vi ska göra en snabb analys.
BMW slår också hårt på att detta kommer att bli den ”smalaste sexcylindriga motorn i en motorcykel” men det torde inte vara så svårt eftersom det handlar om Hondas boxersexa hos Goldwing, Benelli Sei, Honda CBX och Kawasaki Z1300…
Notera för övrigt ISR-bromsarna både bak och fram samt den integrerade GPS-vägvisaren i instrumenteringen. Kommer detta till touringmodellen?
Vad tycker du om nya BMW Concept 6? Kommentera här nedan.
Mer om alla 2010 års modeller kan du läsa om i Bike Katalogen, som är i handeln den 6 december.