Motorn har nu 165 hästkrafter, jämfört med vanliga modellens 155. Hjulbasen har kortats men försprånget förlängts.
Den stora skillnaden är att kamaxlarna är justerbara, vilket i kombination med öppet avgassystem och omprogramering av bränsleinsprutningen ger 180 hästkrafter enligt PR-chefen Kuttruff.
Precis som övriga R-modeller står lackeringen ut med orange ram. Läs mer om alla nyheterna i Bike Katalogen 2009 som finns i handeln den 27 november. Vad tycker du om RC8R? Kommentera här nedan.
2-cylinder, 4-stroke, v 75°
1,195 cc
105/69 mm
121 kw @ 10250 rpm
123 nm @ 8000 rpm
13.5:1
Electric starter/12v 11.2ah
6 gears
Keihin EFI (throttle body 52 mm)
4 v/dohc
Pressure lubrication with 3 oil pumps
Motorex, SaE 10w-50
40:76
17:37
liquid cooling
wet multi-disc clutch, hydraulically operated
Keihin EMS
chromium-Molybdenum trellis frame, powder-coated
aluminium stump handlebar
wP-uSd Ø 43 mm
wP-Monoshock
120/120 mm
2 x brembo Monobloc four piston, radially bolted caliper,
brake disc Ø 320 mm
brembo two piston, fixed caliper, brake disc Ø 220 mm
Forged aluminium wheels 3.50 x 17”; 6.00 x 17”
120/70 ZR 17; 190/55 ZR 17
x-Ring 5/8 x 5/16″
Stainless steel underfloor silencer with regulated catalytic converter
66.7°
97 mm
1,425 mm
110 mm
805/825 mm
approx. 16.5 litres/3.5 litres reserve
approx. 182 kg (without fuel)