Motorn ger 112 hästkrafter och hela bygget väger inte mer än 130 kilo. Enligt Steve Rothwell som bygger hojen ger den 30 procent mer vrid än en modern 600-kubikare. Och det i ett chassi som väger 35 kilo mindre!
Motorn är en vidareutveckling av en 485-kubiks Cheetah, en tvåcylindrig radmotor, och det går även att köpa motor och kit till din gamla RS 250 om du skulle vilja det. Vem blir först med en 500 till vårens bandagar?
Hela projektet började som ett test, för att se om det gick. Efter hjälp av GP-mekanikern Wayne Wright och hundratals utvecklingstimmar var slutprodukten så bra att Rothwell bestämde sig för att göra en större mängd delar för att starta en mindre serieproduktion.
– Allt med den här hojen är så rätt, fler än bara de med tjock plånbok borde få chansen att köra den, skriver han på sin sajt.
Uppdatering: När vi senare intervjuar Steve pratar han om en prislapp på motorn kring 38000 kronor och att ett monteringskit för en RS250-ram skulle kosta 8000 kronor. En färdig motorcykel skulle kosta 125 000 kronor. Lanseringen av konceptet kommer att ske på bred front men först i mitten av december.
– We believe a real Superbike should have the capacity to shock and awe the rider, and to make grown men, for brief periods, scream like teenage girls at a boy band concert, berättar Steve.
Vad tycker du om en 500-kubiks tvåtaktare? Är konceptet dött eller bara så rätt att det gör ont?