Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) blixtrade upp till toppen av varvtidstabellen under den officiella testdagens sista sekunder på Brno, vilket flyttade ner helgens segrare Marc Marquez (Repsol Honda Team) från förstaplatsen med bara tusendelars skillnad. Den andra Movistar Yamaha föraren Maverick Viñales låg också tätt uppe på tredje plats, bara en tiondel efter. Viñales hade legat i topp under större delen av testdagen.
Förutom sina egna testprogram testade teamen också 2018 Michelindäck, som har fått en ny blandning som ska klara temperaturskillnaderna bättre.
Yamaha
En av de största nyheterna, förutom varvtiderna, var en ny aerodynamic kåpa som Movistar Yamaha MotoGP. Teamet provade också kolfibergafflar och jobbade med inställningarna. Maverick Viñales körde 69 varv med 1:55.335 som bästa notering vilket gav tredje plats i varvtidstabellen med Valentino Rossi körde 52 varv. ”The Doctor” noterades för den bästa varviden för dagen 1:55.162.
I Monster Yamaha Tech 3 teamet provade Jonas Folger olika ramar och teamkompisen Johann Zarco fokuserade på inställningarna, speciell för att förbättra utgången ur kurvorna. Folger körde 48 varv och tog plats åtta medan Zarco körde 70 varv för att ta femte plats.
Honda
Repsol Honda-förarna Marc Marquez och Dani Pedrosa använde dagen för att preparera sig inför Österrikes MotoGP, arbetade med elektroniken och olika chassi-inställningar. Marquez körde 67 varv med 1:55.180 som bästa tid, vilket gav honom andra plats i dagens varvtidstabell. Pedrosa, som precis tagit sin 150:e pallplats lade in sin bästa varvtid – 1:55.795 – efter 53 varv och var därmed sjua.
LCR Honda-föraren Cal Crutchlow arbetade först med att lösa en del problem han fått under Tjeckiens MotoGP, för att sedan fokusera på att bli redo för de hårda bromsningarna och accelerationerna som uppstår i Australiens MotoGP. Han tog position sex efter 48 varv. Jack Miller i teamet: EG 0,0 Marc VDS, provade ett ”mjukare” styrhuvud, och arbetade med inställningarna. Tito Rabat fokuserade på att anpassa cykeln för sin körstil, och tog position tolv, bara 0.099 sekunder snabbare än sin teamkompis.
Ducati
Ducati Teamets arbete fokuserade kring deras helt nya aerodynamiska kåpa som användes för första gången under Tjeckiens MotoGP. Jorge Lorenzo ville fortsätta testerna med den efter att ha använt kåpan under tävlingen, medan Andrea Dovizioso provade den för första gången. Lorenzo tog position fyra med varvtiden 1:55.542 efter 55 varv, Dovizioso position elva efter 45 varv.
Aprilia
Aprilia Racing Team Gresini fortsatte sitt arbete med de nya delarna som teamet fått efter sommaren – även om Sam Lowes tvingades begränsa sin körtid efter att ha skadat foten under MotoGP-helgen. Fabriken från Noale i Italien har en ny motor, luftbox, avgassystem, växellåda och svingarm, med mera – så det var många delar att testa. Aleix Espargaro noterades för position tio efter 51 varv, Lowes för position 17 efter 26 varv.
Suzuki
Team Suzuki Ecstar med Andrea Iannone fokuserade på bromsningarna, samt provade den 2018-motorn för Hamamatsu-fabriken. Rookien Alex Rins provade den ram som Iannone har använt sedan testerna på Catalunya. Iannone tog nionde tid efter 47 varv, Rinns 14:e efter 69. Testföraren Takuya Tsuda var också ute på banan för att arbeta med elektroniken.
KTM
Red Bull Factory Racing följde upp sitt bästa resultat någonsin med Pol Espargaro under Tjeckiens MotoGP med förberedelser inför deras hemmarace. Espargaro jobbade med chassit och på att förbättra accelerationen när cykeln är upprätt – samt med bromsningarna, något som den Österrikiska fabriken redan är nöjda med. Bradley Smiths sida av depåboxen arbetade med att försöka anpassa cykeln mer för Brits körstil. Espargaro körde 60 varv och noterades för 15 plats, Smith 51 varv för att klara 16 plats i slutet av dagen.
Nu flyttas MotoGP-cirkusen till Red Bull Ring i Spielberg, Österrike, för nästa deltävling i MotoGP-serien. Träningarna börjar på fredagen den 11 augusti, med racet som vanligt klockan 14:00 på söndagen den 13 augusti.
Resultat från testkörningarna på Brno
Pos | förare | Team | snabbaste varv | avst. ledare | avst. föreg | på varv | antal varv | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.162 | 51 | 52 | |||
2 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:55.180 | 0.018 | 0.018 | 49 | 67 | |
3 | VIÑALES, Maverick | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.335 | 0.173 | 0.155 | 64 | 69 | |
4 | LORENZO, Jorge | Ducati Team | 1:55.542 | 0.380 | 0.207 | 41 | 55 | |
5 | ZARCO, Johann | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.691 | 0.529 | 0.149 | 69 | 70 | |
6 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda | 1:55.768 | 0.606 | 0.077 | 23 | 48 | |
7 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:55.795 | 0.633 | 0.027 | 37 | 53 | |
8 | FOLGER, Jonas | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.830 | 0.668 | 0.035 | 41 | 48 | |
9 | IANNONE, Andrea | Team SUZUKI ECSTAR | 1:56.123 | 0.961 | 0.293 | 41 | 47 | |
10 | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing Team Gresini | 1:56.263 | 1.101 | 0.140 | 35 | 51 | |
11 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:56.403 | 1.241 | 0.140 | 34 | 45 | |
12 | RABAT, Tito | EG 0,0 Marc VDS | 1:56.535 | 1.373 | 0.132 | 68 | 76 | |
13 | MILLER, Jack | EG 0,0 Marc VDS | 1:56.634 | 1.472 | 0.099 | 37 | 47 | |
14 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:56.637 | 1.475 | 0.003 | 61 | 69 | |
15 | ESPARGARO, Pol | Red Bull KTM Factory Racing | 1:56.668 | 1.506 | 0.031 | 39 | 60 | |
16 | SMITH, Bradley | Red Bull KTM Factory Racing | 1:56.976 | 1.814 | 0.308 | 43 | 51 | |
17 | LOWES, Sam | Aprilia Racing Team Gresini | 1:57.851 | 2.689 | 0.875 | 18 | 26 | |
18 | TSUDA, Takuya | Team SUZUKI ECSTAR | 1:59.749 | 4.587 | 1.898 | 25 | 51 |