V4:an är redan snabbare än v-twinnen

Nästa säsong gör Ducati Panigale V4R debut i World Superbike och det blir första gången någonsin tillverkaren tävlar med en fyrcylindrig hoj i serien. Den nuvarande Panigale R med sin stora v-twin-spis har inte lyckats bli en ständig vinnarhoj i den tuffa serien som domineras av fyrcylindriga motorcyklar. Med Panigale V4R tänker den Bologna-baserade fabriken se till att detta förändras i framtiden. 

Redan i år presenterades en gatversion av Panigale V4, dock med en 1100-kubiks motor som inte medger tävlande i World Superbike. Där säger reglementet att motorstorleken för fyrcylindriga motorer ska vara max 1000 kubik eller för tvåcylindriga motorer max 1200 kubik.

Utvecklingen av Panigale V4R har dock pågått under en längre tid och tester har körts runtom i världen både vad avser motorutprovning och fjädringskomponenter. Ducati har sedan länge ett intimt samarbete med svenska Öhlins när det gäller fjädringskomponenter och enligt rykten har prototyphojar på V4R rullat ett antal varv på Gelleråsbanan i syfte att vidareutveckla fjädringen.

Inför Misanos MotoGP snackade Ducatis Paolo Ciabatti med Simon Crafar (MotoGP:s reporter i depån) om de senaste testerna med den nya hojen.
–Vi är i ett skede i utvecklingen av den nya Panigale V4 Superbike som kräver en väldigt snabb förare för att förstå nivå på den nya hojen. Testet var väldigt positivt men det finns fortfarande några mindre detaljer vi måste fixa. Vi är väldigt nöjda hittills, inte minst med att hojen är snabbare än v-twinnen.
–Vi hade en av Chaz Davies nuvarande hojar med oss på testet för att vår snabba testförare Michele Pirro kunde göra ett jämförande test, nya hojen mot den gamla. V4:an är redan snabbare vilket betyder mycket för oss och vi har nått en tillfredsställande nivå som vi kan jobba vidare ifrån. Hela projektet är väldigt framgångsrikt, säger Ciabatti.

Ducati Panigale V4R kommer göra debut säsongen 2019 med förarna Chaz Davies och Alvaro Bautista. Den sistnämnde kliver ner från MotoGP-serien, trots fina resultat under senare delen av säsongen. Vad nuvarande fabriksföraren i Ducatis Superbiketeam Marco Melandri ska göra 2019 är ännu ovisst. 
 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser