Paul Maloney jobbade under 90-talet som ingenjör för WSBK-teamet Loctite Yamaha och med den erfarenheten har han nu byggt ett stycke V8-galenskap. Det hela började redan 2008 och har tagit sin tid att genomföra. Maloney nyttjade två R1-motorer från 2006-2008 års modell och provstartade den för första gången 2009.
Därefter började det långa arbetet med finslipning och att ta fram resten av motorcykeln. Motorn landade till slut på en 334 hästkrafter stark 1996-kubikare, det australiensiska hembygget har alltså mer effekt än Kawasaki H2R (326). PGM, som Maloneys firma kallas, monterade komponenter från Öhlins, Brembo och Marchesini. Kåporna är av kolfiber och hojen är inte så tung som man kan tro – 242 kilo körklar.
Det finns planer på att producera fler exemplar av PGM V8, med ett pris kring 1,5 miljoner kronor. På PGM:s hemsida finns skisser på en version med kåpor och Maloney säger sig planera en motor med 400 hästkrafter.