Motorcykelåkning handlar om frihetskänsla men också total närvaro i det du gör. Det sköna med motorcyklar är att de tar all din uppmärksamhet och i gengäld får du massor tillbaka i form av glädje, känsla och upprymdhet. Så länge du ger all fokus till körningen har du mycket goda chanser att överleva, oavsett vilken typ av körning du ägnar dig åt.
Strunta i att lyssna på musik när du kör eftersom detta är ett moment som inte fungerar vid aktiv körning där alla sinnen är bör vara väckta till liv. Det blir ett störande moment som stjäl en stor del av den viktiga uppmärksamheten som du behöver för att klara av alla faror i trafiken.
Och den förslavande mobiltelefonen ska du bara glömma helt. Oavsett fina blåtandshandsfree och allt vad det heter är det förbud mot detta störande element när du kör på två hjul. Om ditt argument är att du ständigt måste vara tillgänglig och slava under makten från denna lilla otrevliga tingest och inte kan koppla ifrån och njuta ens när du kör hoj, ja då är det riktigt illa.
När vi har kommit så här långt och du har insett att det bara är du och din hoj som gäller, ja då har ni kommit en bit när det gäller mobilisering för överlevnad i trafiken. All koncentration behövs verkligen när du rullar ut på vägarna för att samsas med alla typer av fordonsförare.
Det är yrkeschaufförer, gubbar med hatt, usla förare oavsett kön, semesterfirare som bara kör bil under ledigheten och gärna med en husvagn efter. För att inte tala om allt annat pack som vi knuttar skulle klara oss utan. Men tyvärr har de också rätt att vistas där ute och försöka ta livet av oss, oftast omedvetet. Allt detta måste du kunna värja dig emot i varje givet ögonblick.
På din favoritväg som du känner väl har du säkert lärt dig hur en normal situation ser ut med trafikintensitet och var alla faror lurar. Där är det lättare att förbereda sig för det onormala och låta sinnena tala om för dig att normalbilden inte stämmer. Har du fullt fokus uppfattar du detta och anpassar dig till rådande situation. Skulle du däremot prata i telefon eller lyssna på musik missar du garanterat informationen som förmedlas och risken ökar dramatiskt.
När du kör i okända trakter och inte kan vägarna samt trafikintensiteten behöver du aktivera krigsläget. Ställa om brytaren i hjärnan till läget: alla andra är idioter.
Den viktigaste aspekten du bör ha med dig är att utgå ifrån att ingen ser dig. Tänker du på detta sätt ökar chanserna betydligt för att överleva. Glöm att den där bilen längre fram på sidovägen som ska svänga ut på din väg har sett dig. Förbered dig på att så inte är fallet och var beredd på att väja eller bromsa.
Vid körning i storstadstrafik med extrem trafiktäthet är det verkligen viktigt att vara vaken eftersom att det råder fullt kaos runt omkring dig och farorna lurar överallt. Bilar som vinglar, kör ryckigt, byter fil hur som helst, utan att använda blinkers och inte minst alla ouppmärksamma Facebookande telefonslavar.
Ditt mål är att alltid se till att ha rörlig blick och läsa av mönstret framför dig och inte ligga direkt bakom någon bil. Hellre mer åt sidan så du kan väja om det blir plötsligt stopp framför. Det är inte säkert att du ens ska bromsa hårt då lastbilschauffören bakom dig kanske just fick ett sms som tog hans uppmärksamhet från vägen.
Var aktiv hela tiden. Det gör dig till en vaken och bättre motorcyklist.