Vårkänslor

[2jslideshow id=”4442″]

Nu värmer solen och vägarna lockar till de första vårsvängarna. Dags att förbereda sig för den perfekta säsongsstarten.

Äntligen, äntligen, äntligen. En plötslig regnskur spolar bort de sista saltresterna från gatan, den värmande aprilsolen torkar upp asfalten, hojen rullas ut ur garaget. Det finns knappast någon bättre känsla för en hojåkare, den enda skönare känslan är nog när motorcykeln startar på första försöket och man direkt kan köra ut och njuta av den egna favoritvägen.

Så långt teorin men i praktiken är det lätt hänt att säsongsstarten inte blir som man har tänkt sig. Det kan hända att hojen inte startar som man vill och det kan även hända att man redan efter ett par kilometer börjar frysa riktigt ordentligt då en iskall vind letar sig in under stället. Här och där lurar även lösgrus, diverse potthål och i skuggiga partier kan även frostfläckar förekomma.

Egentligen är det alltid samma sak, man vet allt som behöver göras men det stannar alltför ofta vid själva vetskapen och själva utförandet blir inte av. Sedan står man där och funderar över varför batteriet inte överlevde vintern utan att underhållsladdas, varför däcken kasar omkring eller så sitter vid där och stirrar förvirrat efter att kurvtagningen inte har fungerat som den borde. Det finns alltså ett antal faktorer som man bör tänka på innan man ger sig ut på den första vårturen.

Är hojen redo för våren? Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder och efter att ha tillbringat vintern i en varm och mysig bil är det lätt att underskatta hur pass stark fartvindens kylande effekt faktiskt är. Är du i bra form och tillräckligt uppmärksam för att kunna ägna hela din uppmärksamhet till de fel som andra trafikanter kan tänkas begå? När alla dessa frågor har besvarats kan årets första sväng njutas i fulla drag. Trots allt finns det ju inget bättre än att återupptäcka alla gamla favoritsträckor och känna hur fartvinden brusar in i hjälmen. När dessutom ett par kompisar och vännen är med på turen som passagerare kan man även njuta till fullo av varje paus. Här följer några tips och råd som vi kan dela med oss av vår mångåriga erfarenhet.

Ytterligare ett tips till att börja med: Ta det lugnt i början, även om vädret är väldigt inbjudande!

Motorcykeln

Innan den första vårsvängen måste all teknik vara i ordning. Använd en checklista som gås igenom innan du ger dig ut för att förhindra otrevliga överraskningar.

Vissa av de råd som följer utförs ofta redan när cykeln läggs i malpåse över vintern. Trots det ska bakljus, framljus, bromsljus och blinkers kontrolleras innan din första vårsväng. Kom även ihåg att kolla hur pass spänd och insmord kedjan är, samt att oljenivån och kylvätskenivån är korrekta. Mycket viktigt är att se till att däcken har rätt lufttryck, att profilen fortfarande är tillräcklig samt att i god tid byta däck som har mindre än 1,6 mm mönsterdjup. Ladda batteriet och, efter att ha startat motorn för första gången, låt den gå på tomgång några minuter. Låter allt som det ska? Ser du någonstans tecken på att olja eller kylvatten läcker ut? Kom ihåg att kontrollera alla dessa punkter igen efter det första tankstoppet. Det är även viktigt att se till att alla skruvar och muttrar är ordentligt åtdragna. Om hojen har tagits isär under vintern är det nu dags att återigen kontrollera att jobbet är utfört på rätt vis. Det händer ofta att någonting glöms bort. Se även till att bromsvätskenivån är riktig och att bromsarnas tryckpunkt är korrekt. Känns de mjuka? I  så fall måste de luftas innan du kör vidare. Ställ därefter in tryckpunkten så att den ligger rätt. Om handtaget kärvar är det läge att smörja leden till fästet. Sedan är det äntligen dags att köra och njuta av körningen utan med en maskin som är i gott skick.


Tips

  • Strålkastare och blinkers bör kontrolleras med motorn
    på tomgång, det skonar batteriet.
  • Se till att ladda batteriet dagen innan den första vårsvängen.
  • Kontrollera kedja, lufttryck, oljenivå och kylvätskenivå.
  • Stanna efter några kilometers körning och gå igenom allting igen.
  • Kolla alla förskruvningar.
  • Undersök däcksventilen, finns det några porösa ställen? Är ventilhatten ordentligt fastskruvat?
  • Undersök hur pass slitna bromsbelägg och däck är, eventuellt måste någonting bytas ut.

 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser