Den här M1-replikan byggdes av en 2008 års R1:a. Ramen är kvar men inte mycket annat. Motorn har Superbikespecifikationer, gaffeln är från Carlos Checas GP-cykel från 2003, dämparen en Öhlins TTX och gaffelkronorna är plockade från en R7:a. Avgassystemet är specialtillverkat av Englands duktiga Racefit och så sitter det 16,5″ Dynamags-fälgar i kolfiber fram och bak (kolfiber är inte tillåtet inom MotoGP).
Vad kostar då denna exotiska skapelse? Omkring 565000 kronor (utan gaffel) eller cirka 61000 kronor mindre än en Ducati Desmosedici.
GP Motorsports säljer delarna: sving, tank, ramjobb eller vad du vill. Och om ditt fallskärmsavtal löst ut redan så kan de bygga en kopia på vilken cykel du vill. De har redan byggt en ZX-RR, YZR500, Ducati GP6 och till och med en replica av M1-prototypen. Vart går gränsen? Där din kredit eller din sambos tålamot tar slut.
Detaljarbetet på denna replika är otrolig. Bakljuset är gömt bakom den röda kåpan längst bak och syns i praktiken inte i dagsljus, förrän du bromsar. Det finns även planer på att gömma projektorstrålkastare i luftintagen fram. Vi kan knappt vänta tills vi får se vad företaget gör av 2009 års Yamaha R1 med dess nya vevaxel och oregelbundna tändföljd.