Sedan RSV4:an lanserades har den varit en mycket fin maskin med ett superbt chassi. Med nya motorn på över 200 hästkrafter har Aprilia numera också effekt nog att ta upp kampen med motormonster som bland annat BMW S 1000 RR.
Anledningen till att Aprilia hårdsatsat på motorn är enkel. För att kunna vara konkurrenskraftig i Superstock 1000, enkelt förklarat en supportklass till Superbike, behövde RSV4 få upp effekten i originalutförande eftersom regelverket kring vad som får modifieras i Superstock är ganska restriktivt. Och satsningen verkar ha gett resultat, på Assen för bara ett par dagar sedan tog Aprilia segern framför ett knippe Ducati Panigale 1199 R.
– Det är en helt fantastisk hoj, berättar en smått lyrisk chefredaktör. Märkbart mer effekt på topp samtidigt som den otroligt fina körbarheten och följsamheten vi uppskattat hos tidigare årsmodeller fortfarande finns kvar, om möjligt ännu bättre.
Aprilia valde att förlägga lanseringen till italienska Misano, en bana som i vintras fick helt ny yta och vars omväxlande sträckning passar utmärkt för en superbike eftersom den kräver både effekt och smidighet.
– Banan är som en dröm, fortsätter Magnus. Fruktansvärt bra grepp och en yta slätare än ett salsgolv. Det är svårt att tänka sig en bättre form av bankörning än att få förmånen att få låna en helt ny superbike på en bana som den här. En mycket bra dag på jobbet!
Provkörningen av Aprilia RSV4 kan du läsa redan i Bike nummer 6, i butik 5 maj. Men hur kommer Aprilian stå sig mot konkurrenterna i klassen?
– Vi kör ett test mellan Aprilia RSV4, BMW S 1000 RR, Yamaha R1 och Ducati 1299 Panigale redan i slutet av april på Mantorp, säger Magnus. Det kommer att bli stenhårt och Mantorp är en av få svenska banor där hög effekt verkligen spelar roll. Men det skulle inte förvåna mig om RSV4 även under 2015 kommer att vara ”hojen att slå” för så bra är den.
Bike #7.15 hittar du i butiker från 9 juni. För att säkerställa att du inte missar något nummer, teckna en prenumeration här!