GSX-S 1000 är en naken streetfighter som baseras på superbike GSX-R 1000. Christer är i Spanien för lanseringen och fick igår köra den efterlängtade modellen, vi ställde några frågor till testchefen för att få hans första intryck.
Rakt på sak, hur var GSX-S att köra?
Den nya Suzukin är riktigt fin att köra. Överraskande liten och smidig. Och med en väldigt fin motor.
Egentligen använder den ju en gammal motor som dock varit kritikerrosad för sin fina karaktär, har Suzuki gjort rätt val?
Motorn bygger på 2005-2008 års GSX-R vilket kändes bekant direkt då jag har kört och tävlat med just de årgångarna. Valet är helt rätt anser jag då den motorn är underbar i karaktären med linjär kurva och rå, kraftfull gång.
Något som imponerade eller överraskade dig lite extra?
Jag blev faktiskt överraskad över hur smidig hojen kändes att hantera och hur bra man satt på den. Det var en fröjd att svänga den på tighta kurviga bergsvägar här i Spanien. Dock så saknas värmehandtag, vilket jag uppskattat i kylan (8 grader…).
Tror du GSX-S har en chans mot konkurrenterna?
Det tror jag absolut om prisbilden hamnar rätt. Det är ännu inte 100 procent spikat från importören, men kommer matcha bland annat Z1000 från Kawa. Körmässigt gör den redan det och om priset blir rätt så kommer hojen locka många köpare i kategorin.
Provkörningen av Suzuki GSX-S 1000 kommer i Bike #6.15 ute den 5 maj.