Bikes redaktör Eskil Bjørshol åkte till Madrid med viss skepsis men återvände nästan skoterfrälst.
Vad fick du för intryck?
– Jag hade inget tivivel om att BMW kunde göra bra skotrar men jag hade absolut inte förväntat mig att bli tagen med storm. Faktum är att både det sportigare alternativet C 600 Sport och den mer komfortinriktade C 650 GT är ypperliga alternativ även i Skandinavien. Det var riktigt kul att köra och nu sitter jag här och är faktiskt lite sugen på en, säger han.
Vad var det som var så bra då?
– För det första har BMW byggt två riktiga körmaskiner. De har båda densamma rappa tvåcylindriga motorn på 647 kubik som fungerar utmärkt både i tät stadstrafik, på svängande landsväg och snabba motorvägsetapper. För folk utan ett ivrigt förhållande till växelpinnen och vanebildande vibrationer är detta ett glimrande alternativ.
Men det är ju en skoter, hur är köregenskaperna?
– Glöm vad du tror och vad du eventuellt har hört om instabilitet och bristande köregenskaper när det gäller skotrar. Maxi-alternativen från BMW är både kvickstyrda när det behövs och mycket stabil upp till 160 kilometer i timmen. Det är inget problem. Det enda frågetecknet jag ser är om svenskar är villiga att betala runt 110 000 kronor för en skoter. Vi har generellt sett inte något förhållande till sådana motorcyklar men det är jag säker på att det kommer efterhand. Folk borde i alla fall pröva.
Läs hela provkörningen i Bike 4 – i butik den 10 april.