Om du drömmer om att köra Streetfighter men inte har mod att gå direkt på Ducatis vilddjur med 1098-motor så kan 2012-nyheten Streetfighter 848 vara något för dig. Det vet vi efter en första provkörning på vägarna kring Ferrari-byn Modena och på den banan Autodromo Modena.
Vad är nytt?
Det är motorn, köregenskaperna, körställningen och bakdäcket. Motorn är hämtad från 848 EVO men sporthojens 140 hästkrafter är reducerade till 132 och registret har gjorts bredare bland annat med hjälp av ett förminskat överlapp mellan insugs- och avgaskamaxlar (11° i stället för 37°). Samma som skillnaderna som har gjort till Multistrada och Diavel.
Men har inte 848-modellen blivit för uddlös?
Icke. Det är fortfarande en bra toppeffekt om man gasar till och trots den ökade komforten är köregenskaperna faktiskt skarpare än på Streetfighter 1098. Det är också ett plus för både nybörjare och erfarna att traction control är standard på Streetfighter 848.
Läs en komplett provkörning i Bike Katalogen.