Egentligen kommer de i tre olika modeller. CB500F, CBR500R och CB500X. De är i grunden samma motorcykel, fast med några små förändringar som styre, kåpa och lite plastdetaljer. Men vi provkörde bara F och R-modellerna i Barcelona.
500:an har en helt ny DOHC-parallelltwin med 4-ventiler per cylinder, som är konstruerad för att passa in i körkortsklass A2. En väldigt pigg och spännande motor som bara väger 52,7 kilo.
Borrning och slaglängd är 67mm X 66.8mm, vevaxeln har en förskjutning av vevstakarna med 180°. Den har också en primär balansaxel monterad bakom cylindrarna, nära cykelns tyngdpunkt. Vevslängens motvikt är speciellt utformad och dess lätta vikt tillåter motorn att spinna fritt, med reducerad tröghet.
Toppeffekt på 35kW levereras vid 8.500varv och vridmomentet ligger på 43,15 Nm vid 7.000varv.
Så här långt kan vi i alla fall säga att 63 900:- för CB500F och 71 000:- är intressant med tanke på att det är fullvuxna motorcyklar. Vi återkommer som sagt i nästa nummer av MC-Nytt.