Bikes finske redaktör Petri Suuronen var på provkörningen av Triumphs nya stora adventure-hoj Tiger Explorer. Triumph berättar att Explorerär riktad till att konkurrera med BMW R 1200 GS.Det är svårt att jämföra modellernas kraftförhållande utan att provköra båda hojarna efter varandra. Man kan dock med säkerhet säga, att investera i Tiger Explorer inte är bortkastade pengar. Motorcykeln är en väldigt lyckad konstruktion.
Motorn utmärker sig som den bästa komponenten i Explorer. Det finns oceaner av vrid från botten ända till varvstoppet och man behöver inte bry sig särskilt mycket om att växla vid rätt tillfälle. Hojen har ett otroligt brukbart och brett register.
Väldigt bra och stabila köregenskaper stödjer den fantastiskt fina motorn, oavsett vägens kondition. Explorer har bra köregenskaper på både snabba motorvägsträckor, kurviga landsvägar och i terräng. Traction control-systemet är utmärkt och gör inte körningen tråkigare utan förbättrar snarare körupplevelsen.
Triumph har lyckats bygga en skön motorcykel till klassen för stora adventurehojar. Om Explorer inte är bättre än GS, så utgör den åtminstone en hård konkurrent som utan tvekan tilltalar en stor köparskara.
Explorer-provkörningen kan läsas i Bike nummer 4, som kommer ut 13 mars.