Första provsittningen avslöjar att det är en mycket kort motorcykel, kortare än den ser ut. Ramen av typ Egli ger 1 370-millimeters hjulbas, styrvinkel av bara 22 grader och försprång av extremt korta 83 millimeter. Och det är en café racer, men med jättemotor.
Tankatrappen har knäurtag och den riktiga tanken av nylon (13 liter och med pump) sitter under sadeln och fungerar även som bakskärm och kåpa över en ZF Sachs stötdämpare. Det här är en minimalistmotorcykel som verkligen personifierar konceptet café racer som det var den gången det begav sig.
En stor skillnad är den vibrationsfria motorn som bara surrar lite mellan 4 500 och 6 800 varv där varvtalsbegränsningen griper in. Grunden är finbalanseringen av den luftkylda motorn med torrsumpsmörjning. Krommolybdenramen håller tre liter motorolja. Tack vare låg kompression klarar motorn normalbensin utan protester.
De första 15 exemplaren från oktober har förgasare (men det kommer insprutning senare) och de kommer att kosta ungefär 255 000 kronor styck. Tillverkning kan ske i Europa eller USA, eftersom det är en internationell komposition. Maskinen har hög utväxling och med sina 177 kilo (torr) travar den iväg bra tack vare den kraftfulla motorn.
Reglagen arbetar mjukt och från tvåans växel behöver man inte använda kopplingen för att växla upp. De 115 hästarna visar tydligt gnäggande att storlek betyder en hel del. Motorn svarar direkt och rent på gasen – en Buell Firebolt XB12R kommer inte lika imponerande, men har annars samma köregenskaper. Motorljudet säger att det inte är en Harley-Davidson, tack vare avgassystemet 2-1-2 där den enkla pipan delar sig i två.
För kurvattacker är det här ett mäktigt alternativ. Stötdämparen bak har interna ventiler som kompenserar för avsaknaden av länkage. Byggherrens arbete med trialmaskiner märks av, perfekt inställd fjädring och neutrala chassiegenskaper. Frambromsen, spanska AJP, är mindre bra och man måste ta hjälp av bakbromsen, vilket inte heller är en bra idé med en stor twinmotor utan slirkoppling. Bakhjulsstuds är förprogrammerade.
Plus:
Wakan är mycket speciell och en mycket individuell motorcykel. Fin fjädring och cool motor.
Minus:
Däckvalet, prislappen och allt det praktiska med garantier, reservdelar och andra triviala vardagssaker.
Publicerad i Bike nummer 7 2007.
Text: Alan Cathcart
Foto: Kyoichi Nakamura