{"id":29391,"date":"2017-03-20T07:06:45","date_gmt":"2017-03-20T06:06:45","guid":{"rendered":"https:\/\/www.bike.se\/nyheter\/smitningar-kostar-over-200-miljoner-om-aret\/"},"modified":"2019-03-22T11:17:14","modified_gmt":"2019-03-22T10:17:14","slug":"smitningar-kostar-over-200-miljoner-om-aret","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.bike.se\/smitningar-kostar-over-200-miljoner-om-aret\/","title":{"rendered":"Smitningar kostar \u00f6ver 200 miljoner om \u00e5ret"},"content":{"rendered":"<p><strong>Smitningarna som<\/strong> f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen registrerat under f\u00f6rra \u00e5ret uppgick till 20 000 fall. Fr\u00e4mst handlar det om parkeringsskador d\u00e4r den skyldige inte gett sig till k\u00e4nna men bland fallen finns \u00e4ven trafikolyckor och prejningar.<br \/>\n&nbsp;<br \/>\nDe senaste siffrorna \u00f6ver hur mycket f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen som \u00e4r anslutna till Trafikf\u00f6rs\u00e4kringsf\u00f6reningen (TFF) betalade ut i ers\u00e4ttning vid smitningsincidenter avser fjol\u00e5ret och uppg\u00e5r till 235 miljoner kronor.<br \/>\n\u2013 Skadorna efter smitningar \u00e4r inte alltid stora, men de \u00e4r m\u00e5nga och ofta on\u00f6diga. Att smita \u00e4r dessutom ett allvarligt brott som kan ge upp till ett \u00e5rs f\u00e4ngelse om det skulle bed\u00f6mas som grovt, s\u00e4ger Dan Falconer p\u00e5 f\u00f6rs\u00e4kringsbolaget If i ett pressmeddelande.<br \/>\n&nbsp;<br \/>\n<strong>&nbsp;TFF ger ers\u00e4ttning<\/strong> till de personer som&nbsp;blivit skadade eller f\u00e5tt n\u00e5got f\u00f6rst\u00f6rt&nbsp;av ett ok\u00e4nt, of\u00f6rs\u00e4krat eller utl\u00e4ndskt fordon. TFF finansierar det dels genom en lagstadgad avgift som tas ut av&nbsp;de personer som inte har&nbsp;trafikf\u00f6rs\u00e4krat sin bil, dels genom pengar fr\u00e5n de svenska f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen.<br \/>\n&nbsp;<br \/>\nBike har granskat ett fall som togs upp i tingsr\u00e4tten d\u00e4r TTF:s h\u00f6ga krav p\u00e5 ers\u00e4ttning av specifikt motorcyklister vid missad inbetalning av trafikf\u00f6rs\u00e4kringspremie starkt ifr\u00e5gasattes. Artikeln publicerads i Bike #2.17.<br \/>\n&nbsp;<\/p>\n\n    <div class=\"xs_social_share_widget xs_share_url after_content \t\tmain_content  wslu-style-1 wslu-share-box-shaped wslu-fill-colored wslu-none wslu-share-horizontal wslu-theme-font-no wslu-main_content\">\n\n\t\t\n        <ul>\n\t\t\t        <\/ul>\n    <\/div> \n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Smitningarna som f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen registrerat under f\u00f6rra \u00e5ret uppgick till 20 000 fall. Fr\u00e4mst handlar det om parkeringsskador d\u00e4r den skyldige inte gett sig till k\u00e4nna men bland fallen finns \u00e4ven trafikolyckor och prejningar. &nbsp; De senaste siffrorna \u00f6ver hur mycket f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen som \u00e4r anslutna till Trafikf\u00f6rs\u00e4kringsf\u00f6reningen (TFF) betalade ut i ers\u00e4ttning vid smitningsincidenter avser fjol\u00e5ret [&hellip;]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_dont_email_post_to_subs":false,"_jetpack_newsletter_tier_id":0,"_jetpack_memberships_contains_paywalled_content":false,"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":false,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[8],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p8SddJ-7E3","jetpack_likes_enabled":true,"jetpack-related-posts":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29391"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29391"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29391\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29392,"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29391\/revisions\/29392"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29391"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29391"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.bike.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29391"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}