FJR 1300 har funnits i Yamahas modellprogram sedan 2001 och den senaste uppdateringen som presenterades till i år är det bästa och egentligen enda försöket från tillverkaren att maskera tidens tand.
Två versioner av sporttourern finns tillgängliga, FJR 1300 och FJR 1300 AS, där vi denna gång fokuserar på den sistnämnda som särskiljer genom att vara utrustad med elektroniskt ställbar fjädring och elektroniskt assisterad koppling.
Kopplingssystemet kallat YCC-S (Yamaha Chip Controlled System) är ingen nyhet utan har tidigare funnits till modellen, men är nu tillbaks i uppdaterad form. Rent praktiskt innebär YCC-S att kopplingshandtag saknas. Motorcykeln sköter kopplingsförfarandet på egen hand och det enda du behöver göra är att välja växel. Antingen med växelväljaren nere vid vänsterfoten eller med knappar på vänster styrhalva. Den största nyheten med systemet är stoppfunktionen som automatiskt växlar ner till ettan när du stannar. Upp- och nerväxlingar sker mycket mjukt och kopplingsingreppet vid start från stillastående ger fin känsla. Att köra utan koppling tar en stund att vänja sig vid men Yamahans lättdoserade gas gör det enkelt att portionera ut effekten från den starka radfyran. Till den typ av motorcykel som FJR 1300 AS är fungerar lådan utmärkt. Den gör körningen bekväm utan att påverka körglädjen negativt. Ska jag ha några invändningar är det att uppväxlingarna vid sportigare körning hade kunnat ske något snabbare.
En av de stora skillnaderna mot standardmodellen är att AS-versionen kommer utrustad med en inverterad gaffel om 48 millimeter och att fjädringen nu är elektroniskt justerbar både fram och bak. Ena gaffelbenet sköter kompressionsdämpningen och det andra returdämpningen precis som på tillverkarens sportmodell R1. Du kan ställa stötdämpningen genom att välja om du kör ensam, med passagerare och om du har bagage. För att ytterligare anpassa dämpningen kan du välja mellan tre förinställda lägen; Soft, Standard och Hard. För den som vill finns även möjlighet till ytterligare finjusteringar via menysystemet. För bakstötdämparen kan däremot bara förspänningen justeras.
FJR 1300 är sedan tidigare en av marknadens mest körglada tourers och de nya uppgraderingarna har gjort den ännu bättre på vägen. Den nya gaffeln ger bättre stabilitet och mer förtoende i högre tempo än tidigare. Med 146 hästkrafter är FJR trots sin vikt på närmare 300 kilo ett giftigt verktyg på kurviga vägar. Att snudda vid 250 km/h berör den inte och eftersom komforten är hög gäller det att hålla koll på hastighetsmätaren. Med tanke på fartresurserna känns det även bra att traction control är standard och detsamma gäller givetvis även ABS. Elektroniskt ställbar vindruta har funnits sedan tidigare men är nu uppdaterad och handtagsvärmare är standard.
Den främsta fördelen med FJR 1300 AS är samma som gällde för föregångaren – formatet. Trots att Yamahan är en fullvuxen touringhoj är den utan sidoväskor (ingår i priset) en smidig motorcykel även i stadstrafik. Det breda användningsområdet är med andra ord intakt, men fördelarna i övrigt har blivit ännu fler!
Plus: Köregenskaper. Smidig trots sin storlek. Hög komfort. Automatisk koppling ger mjuka växlingar.
Minus: Fortfarande femväxlad. Ingen GPS. Snabbare uppväxlingar hade önskats vid sportigare körning.