Sedan lanseringen för tolv år sedan har Yamaha sålt 95 000 FJR-motorcyklar. 2001 var FJR en modell som åter fick liv i sporttouringklassen. 2013-modellen är inte helt ny men rejält uppdaterad, även om det mesta ter sig likt på papperet. Effekten är densamma men motorn tillverkas numera enligt samma princip som sportmodellerna YZF-R1 och R6. Det ska ge både bättre hållbarhet och värmeavledning. Det är dock en uppdatering som inte syns, till skillnad från det yttre som har moderniserats.
Nya lyktor ger FJR en både aggressivare framtoning och bättre ljus. Såväl positionsljus som blinkers använder sig nu av led-teknik. För föraren märks moderniseringen främst i instrumenteringen som har en tredelad LCD-display som både är tydligare och kan anpassas av föraren.
Det är komforten som är dess främsta gren. Det är en rejäl motorcykel med en körställning som verkligen låter dig ta dig an långa distanser. På pressvisningen fick vi köra i nio timmar på allt från kullersten till bergsvägar kring Madrid. Särskilt kom jag att uppskatta benvinkeln som är närapå 90 grader. På de flesta andra touringmotorcyklar brukar jag få sträcka på benen då och då men det behövs inte på FJR. Handlederna tog å andra sidan ett tag på sig att anpassas till det sportiga styret. Höjden är väl anpassad för touring men den skarpa vinkeln kräver tillväjning i lägre farter. På motorvägen eller genom kurviga partier känns det mer logiskt. Både styre och sadel kan dock finjusteras för att du som förare ska kunna optimera körställningen.
Kåporna har gjorts om och de skyddar riktigt bra men personligen hade jag önskat att rutan vore något högre även när den har justerats upp till sitt högsta läge.
Alla som har kört FJR tidigare kan nog hålla med om att insprutningen kunde behöva förfining. Det är exakt vad Yamaha har gjort med den nya modellen tillsammans med ett nytt insugssystem och märkets ride by wire y-cct. Det har inte bara gjort känslan bättre, systemet som tillkommit låter föraren välja mellan sportigare känsla i läge s eller en mjukare mappning med t. I samband med de nya valbara motorlägena har också avgassystemet setts över med förändrad längd och ny inre utformning. Detta har gjort att antalet katalysatorer har kunnat minskas från fyra till två.
Hela motorcykeln väger 289 kilo. Den borde kännas tung att kasta runt de tvära kurvorna men det gör den inte. Framgaffeln är helt ny och har dämpningen i ett ben, det högra. Komponenterna inuti har lättats och fjädrarna har setts över för ett mer konsekvent beteende. I början hade gaffeln problem med restriktiv returdämpning men det åtgärdades snabbt och då visade sig FJR ha förvånansvärt bra väghållning. Den ska inte jämföras med en sporthoj, så smidig kommer den aldrig att bli, men att kasta den från sida till sida går förvånansvärt lätt. Geometrin är neutral med bra balans mellan fram och bak. Sena inbromsningar i kurvor är inga problem.
Vid sidan av FJR 1300 A finns också FJR 1300 AS som saknar traditionellt kopplingshandtag. Fjädringen på AS-modellen skiljer sig också med en inverterad framgaffel. Fjädringen kan på AS justeras i tre grundinställningar, soft, standard och hard. Dessa kan sedan ställas in ytterligare om du kör själv, med passagerare eller med passagerare och bagage. Yamaha själva tror inte att den kommer nå upp i samma försäljningsnivåer som grundmodellen av den enkla anledningen att de flesta förare vill ha ett kopplingshandtag.
Frågan är hur FJR står sig mot konkurrenterna som är hypermoderna och högteknologiska motorcyklar. Den nya FJR är ett rejält kliv framåt jämfört med sin föregångare men bjuder inte på några stora nyheter. Nu har Yamaha standardmonterat farthållare, ABS-bromsar, traction control, handtagsvärme, justerbar ruta och olika motorlägen. Även om det är välkomna finesser är det också sådant vi de senaste åren kommit att ta för givet i den stora sporttouringklassen.
Men det är inte bara vad som finns, det är också hur tekniken är att hantera. Funktionen är klanderfri men hanteringen är krånglig. Exempel på detta är värmehandtagen och den justerbara rutan, om du vill justera någon av dem måste du först leta dig fram med en menyknapp innan du får trycka på nästa reglage för att göra förändringarna. Det är här det tydligt märks att FJR i grunden är en äldre konstruktion.
Kan då en motorcykel som i grund och botten presenterades 2001 anses prisvärd i dag? Förändringarna som har gjorts till årsmodell 2013 är betydande och resultatet är en sannerligen finslipad modell. Den varken ser ut eller uppför sig som en gammal motorcykel och för de allra flesta kommer den att vara en tourer som klarar av allt från pendling via långresa till sportigare körning. Att den nu har funnits i tolv år borde också säkra den från barnsjukdomar.
Plus: Beprövat koncept som fungerar. Bra kompromiss mellan touring och sport.
MInus: Krångliga menyer. Rutan kunde ha varit ännu högre.
Publicerad i Bike nummer 1 2013.
Text: Bruce Wilson
Foto: Yamaha