Det är nio år sedan FJR 1300 var ny i Yamahas modellprogram, vilket är svårt att tro när vi konstaterar att det forfarande rullar nytillverkade exemplar ut ur Yamahas fabrik och att dessa är påfallande lika årsmodell 2001. Likheten säger mycket om vilken fantastiskt bra motorcykel FJR 1300 var för nio år sedan, men också om dess framstående kvaliteter år 2010.
Stor medvetenhet har lagts ner från Yamahas sida för att skapa en körglad touringmotorcykel, något som inte är så vanligt, och det har verkligen lyckats. Motorn kommer från YZF-R1 av årsmodell 2000, men är förstorad till 1 298 kubik, försedd med ett 16-ventilers topplock (YZF-R1 hade 20 ventiler) och justerad för väsentligt mer vridmoment och lägre toppeffekt. De 145 hästkrafterna syftar inte till att möjliggöra mil efter mil i 250 kilometer i timmen, även om det är teoretiskt möjligt. Det verkligt fina är istället att det går att hålla högt tempo längs kurviga vägar, med ett brett leende på läpparna och utan att lämna femmans växel. Motorns kraft – 110 Newtonmeter redan vid 3 000 varv – är både mjuk och lättdoserad. Insprutningen skapar inga ryck. Fulltankad väger FJR 1300 275 kilo, vilket låter mycket, men eftersom vikten är smart placerad och fjädringen tillräckligt känslig, känns Yamahan påtagligt smidigare längs kurviga vägar än den 25 kilo lättare Honda CBR 1100 XX. Det är ett sant (och bekvämt) nöje att susa fram längs kurviga och kuperade vägar på en FJR 1300.
Yamahan stannar på 35 meter från 100 kilometer i timmen – vilket är likvärdigt med många sporthojar. Växellådan fungerar som den ska, men har bara fem steg och en sjätte växel hade definitivt varit motiverad, FJR 1300 har inga problem att nå rödmarkeringen på högsta växeln. Toppfarten är 258 kilometer i timmen och går att upprätthålla utan allvarliga tendenser till instabilitet. Däremot samlas snabbt stora mängder insekter på den höga rutan i dessa hastigheter. Körställningen är inte sportigt framåtlutad, utan bekvämt upprätt och sadeln går att justera så att den som är 170 centimeter lång kan båda och hela fotsulorna mot marken. Även passageraren sitter mycket bra, speciellt med toppbox monterad, vilken blir till ryggstöd. Vindrutan är elektriskt höj- och sänkbar och centralstöd är originalmonterat. Det sistnämda behövs dock inte för att smörja kedjan, FJR 1300 har kardandrift. Bensintanken rymmer generösa 25 liter, vilket innebär att du kommer 33 mil innan du måste fylla på igen. Fyra tankningar mellan Malmö och Venedig alltså. Inte så illa.
På vänster sida om instrumenteringen finns ett fack som rymmer din plånbok och mobiltelefon (men är för litet för en 50 cl-flaska) och som är låst när tändningen är avslagen.
Den väsentliga uppdateringen av FJR 1300 gjordes till årsmodell 2006 då den fick nytt snitt på kåporna, ny insprutning, ny och bättre instrumentering, större skillnad mellan lägsta och högsta läge på vindrutan, originalmonterade packväskor samt justerbart säte och styre. Dessutom kom då en version med halvautomatisk växellåda (som också hade originalmonterade värmehandtag). ABS blev standard 2003 och värmehandtag till årsmodell 2007.
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade