Nyligen presenterade Yamaha 2021 års MT-09-modell, med helt ny motor och nytt chassi samt en radikal ny avskalad design som framhäver dess brutala och muskulösa utseende. Nu har Yamaha även presenterat en ny version av MT-09 SP, en modell som uppges vara ännu vassare, smartare och exklusivare motorcykel.
MT-09 SP:s nya R1M-influerade Icon Performance-färg har ett blå/svart färgschema i flera toner på bränsletanken och luftinsuget, vilket ger denna Hyper Naked-modell ett ännu aggressivare och exklusivare utseende.
Förutom de omfattande elektroniska förarhjälpmedlen som finns på standardmodellen av MT-09 har MT-09 SP också ett farthållarsystem som förbättrar den totala körupplevelsen.
För en mer avkopplande körning kan SP-förare välja att aktivera farthållarsystemet vid hastigheter över 50 km/h och på 4:ans växel och uppåt. När hastigheten har ställts in kan den ökas 2 km/h i taget genom ett knapptryck. Farten kan även ökas stadigt genom att knappen hålls intryckt. Farthållarsystemet stängs av när bromsarna, kopplingen eller gasen används.
KYB-framgaffeln med premiumspecifikation har 41 mm innerben med DLC (Diamond Like Coating), fullt justerbar vad gäller fjäderförspännings-, retur- och kompressionsdämpning (låg och högfarts).
För att matcha den toppmoderna fjädringen fram sitter en Öhlins stötdämpare bak, exklusiv för SP-modellen, med full justerbarhet av kompressions- och returdämpning – och är utrustad med en utvändig ratt för justering av fjäderförspänningen, snabbt och enkelt.
MT-09 SP:s exklusiva sadel med kontrasterande dubbelsöm har tagits fram för att föraren ska känna sig som ett med sin motorcykel. Formen på sadeln och bränsletanken – liksom den totala ergonomin – har utvecklats genom ”Kanno Hyoka” – det vill säga genom att utvärdera motorcykelns prestanda utifrån testförarnas uppfattningar och feedback. Denna grundliga process ska säkerställa att den färdiga produkten förbättrar den totala körupplevelsen.
En annan funktion som är exklusiv för MT-09 SP är svingarmen som har en speciell borstad och anodiserad yta.
Andra SP-specifika detaljer är det svartanodiserade styret, broms- och kopplingsgrepp samt mörktonade bromsvätskebehållare fram och bak, och det svarta bakdrevet.
SP-specifika funktioner:
Särskilda ”Icon Performance”-färger inspirerade av YZF-R1M Farthållare
Premium KYB®-framgaffel
Öhlins stötdämpare
Sadel med dubbelsöm
Svingarm i anodiserat borstat aluminium
Svartanodiserat styre, broms- och kopplingsgrepp samt bakre kedjedrev. Tonade bromsvätskebehållare fram och bak
Funktioner hos MT-09 SP och MT-09:
Ny 889cm3 3-cylindrig vätskekyld DOHC EU5-radmotor med 4 ventiler per cylinder Mer kraft vid alla motorvarvtal
7 % ökning i maximalt vridmoment vid lägre varvtal 4 hk ökning i maxeffekt
Nytt 2,3 kg lättare CF-gjutet Deltabox-chassi i aluminium
Lägre våtvikt på 189 kg – en minskning med 4 kg och den lättaste i 900cc Naked-klassen Kortare hjulbas för mer dynamisk körning
Ny lätt svingarm i aluminium
Naken och snygg ”avskalad” stil för den nya generationens MT Förstklassig kvalitet hela vägen, med Crystal Graphite-finish på ramen Full LED-belysning med den kända Y-formade loggan fram och bak Nytt Quick Shift-system med upp- och nedväxlingsfunktion
Förfinad A&S-koppling
Lätt och kompakt ny 6-axlig IMU
Lutningskänsliga förarhjälpmedel: TCS, SCS och LIFt med tre lägen ABS och bromskontrollsystem (BC)
D-MODE växlingsbara körlägen
Nya ultralätta 17-tums SpinForged-fälgar med 10 ekrar Större 180/70-17 bakdäck med 120/70-17 framdäck 3,5-tums TFT-instrument i fullfärg som styrs från styret
Radiell främre huvudcylinder, 298 mm dubbla främre skivor
Nya MT-09 SP kommer att finnas i en exklusiv Icon Performance-färg. Leveranser till europeiska Yamaha-återförsäljare kommer att påbörjas i mars 2021.
Priset i Sverige kommer att landa på 121.900SEK