Yamaha har efter två år av MT-hojar höjt tempot. Nu är inte MT-09:an på toppen längre med sina tre cylindrar, 847-kubik och 115 hästkrafter.
I år gör den arga enlitersfightern MT-10 entré. Crossplane-motorn som hämtats ur R1:an, men justerats för mer gatvänlig körning, har placerats i ett lätt chassi med kort hjulbas.
165 hästkrafter når ner i backen via en tre läges traction control. Andra hjälpmedel är slirkoppling och all elektronik från R1:an, förutom den avancerade IMU-enheten.
Stötdämpningen sköts av en 43 millimeters framgaffel och en bakdämpare från KYB. Den sistnämnda är kopplad till ett monocorss-länkage. Frambromsarna är Nissins radialmonterade 4-kolvsok som nyper om dubbla skivor på 320 millimeter. Bakre bromsskivan mäter 220 millimeter och bromsoket är flytande.
Hojens futuristiska design toppas av en stor LCD-skärm bakom den vindavvisande lyktkåpan.
Diskutera: Vad tycker du om yamaha MT-10?