Yamaha har sedan tidigare tre YZF-R-hojar; R1, R6 och R125. Dessa kompletteras nu av ett A2-alternativ. Stylingen har så klart hämtat inspiration från sina syskon men likt konkurrenterna – KTM RC390 och Kawasaki Ninja 300 (I Sverige tar Honda in CBR500R) – har Yamaha satsat på en sporthoj som kan köras av alla.
Motorn är en twin på 321 kubik med 68 millimeter borr och 44,1 millimeter slag. Den levererar 30,9 kW vid 10750 varv, alltså strax över 4 kW från effektgränsen för A2. Ser man till torrvikt hamnar R3 precis på gränsen till tillåtet effekt/vikt-förhållande (0,2 kW/kg), körklar väger den 169 kilo – fördelat 50% fram och 50% bak.
På instrumenteringen hittar vi tacksamma funktioner som växelindikator. Fjädringen sköts av en konventionell framgaffel och en enkeldämpare. ABS levereras som standard och R3 finns hos återförsäljare från och med april 2015.