Yamaha Motor har meddelat att företaget har nått en överenskommelse med en leverantör av aluminiumgods för upphandling av grönt aluminium och börjat använda det som råmaterial för delar hos Yamaha-motorcyklar från och med i februari 2023. Detta är, enligt Yamaha, första gången som så kallad ”grön” aluminium används vid tillverkning av japanska motorcyklar och företaget planerar att gradvis utöka användningen i motorcykel-tillverkningen framöver.
”Grönt aluminium” är aluminium som förädlas med förnybara energikällor för att släppa ut mindre CO2 vid tillverkningen. Aluminiumdelar står i Yamahas fall för 12% till 31% av den totala fordonsvikten på en motorcykel, så att använda grönt aluminium är en effektiv metod för att minska CO₂-utsläppen från råvarutillverkningsdelen av en produkts livscykel.
Genom utvecklingen av sin ingenjörs- och produktionsteknik och expertis har Yamaha Motor aktivt drivit på användningen av återvunnet aluminium, som nu sägs utgöra cirka 80 % av företagets aluminiumanvändning. Denna introduktion av grönt aluminium är tänkt att komplettera detta och kommer att användas för delar som fortfarande inte kan tillverkas med återvunnet material.
I linje med Yamaha Motor Group Environmental Plan 2050, siktar företaget på att uppnå koldioxidneutralitet genom alla sina affärsaktiviteter – inklusive hela leveranskedjan – till 2050. För att förverkliga detta har företaget satt som mål att byta till 100 % hållbara material till 2050, som bland annat handlar om att använda mer växtbaserade hartsmaterial, utveckla återvinningsbar polypropen och använda ”gröna” material och andra återvunna material för sina motorcyklar tillverkade i Japan och utomlands.