Yamaha går inför 2019 in i kampen om 16-åringarna med sin nya YZF-R125.
Utseendet på hojen har fått ett rejält face lift. Designen är hämtad i stora drag från R1:an och har race i baktanke. Här har förar-ergonomi funnits i åtanke, då de haft fokus på en körställning som kan köras bekvämt utan att ge avkall på sportighet.
Bakhjulet har gått upp i storlek och dimensionen är numera 140/70-17. Även tanken är ny och är på 11 liter.
YZF-R125 har fått slirkoppling och förbättrade bromsar. Bland annat är det en ny deltaboxram, ny aluminium-sving samt förbättrad insprutning och ett variabelt kamaxel-system som Yamaha kallar för Variable Valve Auctuation System. VVA-sytemet ska i kombination med en nyutvecklad 4-ventils topp, ge bättre vrid i låg och mellanregistret samt förbättra bränsleekonomin.
Yamaha går ut med att det här är den bästa och mest avancerade 125:an de någonsin har tillverkat.