Yamahas Sports Touring-modeller TRACER 9, TRACER 9 GT och TRACER 9 GT+ får en rad uppdateringar för 2025.
TRACER 9-sortimentet med tre versioner 2025 möter helt andra förväntningar i mellanviktarnas touring-klass genom den spännande trecylindriga CP3-motorn på 890 kubik. Yamahas automatiserade manuella växling (Y-AMT) och banbrytande adaptiv teknik – såsom elektronisk fjädring, farthållare och världsnyheten Matrix LED-strålkastare är standard hos de nya modellerna.
Målet för TRACER 9 har alltid varit att erbjuda den perfekta kombinationen av sport och touring. Den lättviktiga CF-formgjutna aluminiumramen i Deltabox-stil har genomgående Yamahas sportiga DNA, och fortfarande gott om plats för en passagerarsadel samt utrustning i bagagesystemet (tillval) med tre hårda boxar. Med bibehållen design i kompakt och sportig stil får TRACER 9-modellerna också slimmade nya kåpor och en större, ställbar vindruta som ger bättre vindskydd.
Alla modeller i TRACER 9-serien får en högspecificerad 7-tums TFT-instrumentpanel med val mellan tre olika teman, och på TRACER GT tillkommer elektronisk fjädring, elektriskt ställbar vindruta, uppvärmda handtag, Smart Key-system, farthållare och Yamahas innovativa Matrix LED-strålkastare. Utöver Vehicle Hold-kontroll, UBS-bromssystem och ett däcktrycksövervakningssystem får seriens toppmodell TRACER 9 GT+ hela paketet med radarassisterade hjälpmedel innefattande adaptiv farthållare, döda vinkeln-detektering och frontalkrocksvarning.
TRACER 9 i alla versioner för 2025 har strålkastarsystem för kurvtagning, och på modellerna TRACER 9 GT och TRACER 9 GT+ är det världspremiär på Yamahas sofistikerade adaptiva LED-strålkastarteknik för MC.
Tekniken bildar en matris av LED-lampor med hel- och halvljus kopplade till en kamera i strålkastarens överdel, och detekterar automatiskt omgivande trafik, naturliga ljuskällor och väderförhållanden. Med denna information anpassas ljusstyrka och -fördelning dynamiskt för optimal belysning i alla lägen. Systemet ger tryggare körning i mörker och fördelar ljuset i syfte att undvika att blända andra trafikanter, och anpassar samtidigt förarens upplysta område. Matrix-LED-strålkastaren fungerar med den sexaxlade IMU:en för att justera ljuskäglan när en lutningsvinkel på sju grader eller mer upptäcks, vilket ger en bekvämare körupplevelse.
De adaptiva strålkastarna är helautomatiska, men föraren kan välja mellan tre känslighetsnivåer och när som helst manuellt åsidosätta funktionen under körning.
Den hyllade CP3-motorn behöver ingen närmare introduktion. Känd för sin höga vridmomentskaraktär och mellanklassens otroliga acceleration ger den senaste specifikationen för den trecylindriga EU5+-motorn på 890 kubik en toppeffekt på 119 hk vid 10 000 rpm och 93 Nm vridmoment vid 7 000 rpm. Yamahas Deltabox-ram i aluminium kompletterar CP3-motorn perfekt och ger hög styvhet för att ge en engagerande och sportig körning. Tillsammans med lättviktiga hjul och högspecificerad KYB-fjädring ger 2025 års TRACER 9 en smidig och säker körupplevelse – utan kompromisser.
2025 års TRACER 9 är redo för bagage med möjligheten att enkelt montera avtagbara 30-liters hårda packväskor (standardutrustning på TRACER 9 GT och GT+) och/eller val mellan en 34- eller 45-liters toppbox från Yamahas officiella tillbehörssortiment.
Yamahas hårda packlådor i original integrerar sig helt med motorcykeln, och är enkla att använda med den Smart Key-teknik som TRACER 9 GT och TRACER 9 GT+ har. TRACER 9 är konstruerad för att bära upp till 193 kg så att förare och passagerare kan färdas utan kompromisser, och detta understryker modellens förmåga som mångsidig MC för sports touring.
Ytterligare en nyhet för 2025 års TRACER 9-modeller är det inbyggda förvaringsfacket till höger om tanken, med ett USB-uttag och ett lättåtkomligt fack för plånböcker, dokument och annat som är viktigt på längre färder.
Samtliga TRACER 9-modeller har fem körlägen (tre förinställda och två anpassningsbara) som är helt integrerade med den sexaxlade IMU:n och annan teknik, exempelvis den omfattande uppsättningen lutningskänsliga förarhjälpmedel, farthållare, elektronisk fjädring och, i förekommande fall, Y-AMT-växellådan.
Körlägena ”Sport”, ”Street”, ”Rain”, ”Custom 1” och ”Custom 2” kan växlas under färd med en kontroll på det nydesignade högra reglaget. Fabrikslägena är förinställda med olika interventionsnivåer för att passa olika förhållanden, och med Custom-alternativen kan föraren anpassa enskilda parametrar i TFT:s YRC-meny eller via appen. När appen används laddas eventuella nya Custom-inställningar i YRC upp och blir tillgängliga för föraren när appen ansluts till MC:n nästa gång.
Samtliga TRACER 9-modeller har samma omfattande 7-tums TFT-instrumentpanel. Mätaren har tre olika teman som matchar förarens önskemål och körstil, och andra layouter för navigering, musik och telefonsamtal.
Varje tema framhäver olika sidor av TRACER 9:s karaktär, från en avskalad sportdesign till en informationsfylld touring-layout, och en mer avslappnad skärm som visar huvudinformation i ett tema inspirerat av Yamahas utvecklingsfilosofi, Jin-Ki Kanno.
TFT-instrumentpanelen integrerar Garmins Motorize-app, som innefattar ett abonnemang på hela navigeringstjänsten som standard (TRACER 9 GT och TRACER 9 GT+) för direktnavigering på stor karta. Instrumentpanelen är också helt integrerad med alla TRACER 9:s standard- och tillbehörsfunktioner, som YRC-körlägen (Yamaha Ride Control), däcktrycksövervakningssystem och värmetillbehör.
Alla modeller i 2025 TRACER 9-serien kommer med fjädringskomponenter som låter föraren justera inställningarna och hitta de bästa inställningarna för sina individuella behov och önskemål.
GT-modellerna har också fördelen av elektroniskt ställbara fjädringsenheter, utvecklade särskilt för TRACER 9 tillsammans med KYB.
KYB Automatic Damper System (s.k. KADS) är det mest avancerade fjädringssystemet på någon Yamaha-tillverkad motorcykel. Detta ”semi-aktiva” system är införlivat i motorcykelns elektronik och anpassar dynamiskt dämpningen och körupplevelsen efter realtidsdata som detekteras av IMU:n med sex axlar, exempelvis lutningsvinkel, belastning, acceleration och fjädringstaktens omfattning och hastighet, för en sportig åkning utan avkall på komfort.
Föraren kan välja olika lägen med en knapptryckning, och dynamiken avgörs vidare av det valda YRC-körläget för en fastare och sportigare stil i Sport-läge, och större fokus på komfort i Street- och Rain-läge.
KADS är vidare integrerat i andra avancerade och praktiska system som bromskontroll, adaptiv farthållare och UBS-bromssystemet. Resultatet är en förtroendeingivande körning som anpassar sig till de olika miljöer där den här mångsidiga maskinen är utformad för att köra i.
Med fokus på förbättrad komfort för touring är en väsentlig förändring i 2025 års TRACER 9-serie förbättrad ergonomi genom modifieringar av styrets, fotstödens och sadelns placering som gör åkningen bekvämare för både förare och passagerare utan avkall på motorcykelns sportiga egenskaper.
Trots att den är 150 g lättare är den nya bakramen 50 mm längre än den som fanns på föregående generation av TRACER 9, vilket möjliggör en mer rymlig sätesdel. Förarsätet har ny form och är nu plattare och har mer stoppning för ökad komfort. Även om faktabladet anger en ökad minsta sadelhöjd på 845 mm bör 2025 års TRACER 9 kännas lättillgängligare för de flesta förare eftersom stand-over-avståndet faktiskt är mindre genom sadelns omformade och smalare framdel, vilket ger en självsäkrare och förtroendeingivande upplevelse, särskilt för kortare förare.
Sadeln har två höjdinställningar så att föraren kan optimera ergonomin så att den bäst matchar sin kropp och personliga preferens. Sadeln kan därmed höjas 15 mm utan verktyg, och uppvärmd sadel finns som tillval i Yamahas sortiment av originaltillbehör.
HÖJDPUNKTER – 2025 års YAMAHA TRACER 9-SERIEN: