Enligt Yamaha är 2009 års YZF-R1 den mest kultiverade när det gäller motor- och chassiteknik under modellens elvaåriga historia. Motorn är helt nyutvecklad för att påminna om MotoGP-racern M1 och ingen tidigare motor har haft så mycket teknik från prototypracern men ingen form av elektroniska hjälpmedel följer med. Den ojämna tändföljden, ska ge motorn en helt ny känsla och mer kontroll och bakdäcket mer fäste. Snarare än högsta möjliga toppeffekt talar Yamaha om mycket vridmoment.
Ojämn tändföljd kallas ibland slarvigt för ”big bang”, men det begreppet är främst korrekt för fyrcylindriga motorer där två cylindrar tänder parvis. Begreppet ”big bang” lanserades dock även för den Honda NSR 500 som Mick Doohan körde i Moto GP 1992 och där tände inte cylindrarna två och två, men mycket nära varandra.
Precis som förra årets modell finns YCC-I (variabla trattar) och YCC-T (fly-by-wire). Tre körprogram finns att välja på för att begränsa effekten när det behövs. Ramen är också den helt nyutvecklad och skiljer sig helt från förra året. På den vitlackerade varianten är ramen rödlackerad. Bakramen är som på R6 av magnesium. All vikt har centrerats mer än förut. Den vikt som Yamaha uppger på 206 kilo fulltankad är ett kilo lättare än våra mätningar på fjolårets modell.
Tekniska data:
* 998 kubik, vattenkyld radfyra med fyra ventiler per cylinder
* 182 hästkrafter vid 12500 varv per minut
* 115,5 Newtonmeter vid 10000 varv per minut
* 270º – 180º – 90º – 180º tändföljd
* Slirkoppling
* 4-2-1-2 avgassystem
* 206 kilo fulltankad
Filmen här nedan är en reklamfilm från Yamaha om den nya modellen. Vad tycker du om nya R1? Kommentera här nedan.