Häromdagen presenterade Yamaha sin nya endurovärsting, WR250F. Till stora delar baserad på den till 2021 helt nya crosshojen YZ250F kommer enduron med många spännande nyheter.
Om vi börjar med aluramen så har en ny typ av gjutteknik gjort det möjligt att skräddarsy styvheten. Tillsammans med endurospecifika motorfästen har man lyckats få till en bra balans mellan styvhet och flex.
Motorn har fått ett nytt topplock baserat på fjolårscrossen med ny avgaskamaxel och insug. Letar man sig neråt i motorn hittar man en ny balansaxel och en ny växeltrumma. Fjädringen från Kayaba, speciellt gaffeln, har alltid lovordats bland press och utövare och den har finjusterats till -22 med nya inställningar. WR250F har fått en ny övre gaffelkrona med nya styrfästen och nya fotpinnar, styre och framaxel.
För att få hejd på den ökade motorkraften har WR250F fått en ny främre bromsskiva på hela 270 millimeter som parats med ett nytt kraftigare bromsok och nya bromsbelägg med ökad friktionsyta på hela 25% för optimal bromskraft.
WR250F och storebrorsan WR450F (oförändrad från 2021) kommer att finnas tillgängliga i Icon Blue med ny grafik. Leveranser till svenska Yamahahandlare kommer att påbörjas i oktober 2021. Priser ej klara i dagsläget.