2015 lanserades Yamaha XSR700 med Shinya Kimuras design. Nu har Yamaha presenterat 2022 års version, tillsammans med specialversionen XSR700 XTribute.
Nya XSR700 kommer med välkänd design såsom de retroinfluerade kåporna, sadel med en upphöjd del och den klassiskt utformade strålkastaren och baklyset. Samtidigt som modellen hyllar det förflutna använder modellen modern teknik som ABS, LED-lampor och CP2-motorn.
För 2022 års färger tittade Yamaha på en av de mest ikoniska modellerna i företagets historia. Den berömda 2-taktaren RD350LC från tidigt 80-tal ger inspiration till den moderna tolkningen av färgschemat, vilket resulterat i en version i vitt och blått samt en kombination i svart och guld.
Sport Heritage-serien har uppgraderats i fråga om belysning, vilket introducerats i den helt nya XSR125. En rund LED-strålkastare med delad projektor och halvcirkulär positionslampa. Baklyset har en klassiskt rund form som säkerställer optimal synlighet tack vare LED-teknik. Blinkers med LED teknik är subtilt utformade – så minimala som möjligt men samtidigt med en hög synlighet.
De nya, integrerade strålkastarfästena är mer integrerade hos framgaffeln för ett kompaktare frontuttryck.
Den inverterade LCD-instrumenteringen, med klassiskt rund form, men med moderna funktioner, har en ny placering för förbättrad synlighet och tydlighet. Design och position är utformade för att matcha den helt nya strålkastaren, vilket ger motorcykeln ett slankare utseende fram.
Precis som sina CP2-syskon har XSR700 utrustats med den karaktärsstarka EU5-kompatibla 689cm3-motorn.
För att förfina prestandan får XSR700 de nya och större 298 mm skivbromsarna fram, en uppdaterad framgaffel samt Michelin Road 5-däck. För att matcha det helsvarta styret och broms/kopplingsgreppen har även övriga reglag på styret fått en uppgradering, vilket ska göra dessa mer användarvänliga, bland annat att ge föraren åtkomst till LCD-mätarens funktioner under körning. Kylaren har också fått nya sidokåpor, samt att blinkers flyttas bort från fronten.
XSR700 XTribute
En av de mest ikoniska egenskaperna hos XT500 som bidrog till dess mer än ett decennium långa framgång var den djärva men enkla formgivningen. Just denna funktion delas med XTribute. Tankkåporna i borstad aluminium avslutas med ett XT-inspirerat grafikpaket tillsammans med vita skärmar och guldfälgar.
I syfte att kunna implementera crosscykelstilen från XT500 har XTribute försetts med ett brett styre. Styret ska inte ge denna ”scrambler” det rätta stuket, utan ska också bidra till en bekväm och upprätt körställning. XSR700 XTributes 10-ekrars gjutna fälgar har klätts med grovmönstrade Pirelli MT-60RS däck, vilket bidrar till det typiska ”scrambler”-utseendet.
XTribute har även fått en plan sadel samt en diskret XTribute-logotyp inpräglad baktill. Svarta gummidamasker har monterats på framgaffeln i syfte att betona hela retro-scrambler-känslan.
Nya XSR700 och XSR700 XTribute kommer att finnas tillgängliga hos Yamaha-återförsäljare från och med april 2022.