Yamaha XV950, eller Bolt som den även kallas, har en ganska rå framtoning från fabrik. Schweiziska hojverkstaden GS Mashin har filat ordentligt på råmaterialet för att istället få fram en slank dragsterstukad motorcykel.
GS Mashin grundades av Tom Mosimann och verksamheten är baserad i en mindre verkstad i staden Bern. Deras XV950-bygge kallas Ultra och har modifierats enligt Yard Built-principen vilken förbjuder att byggarna kapar eller svetsar i ramen.
Större och smalare hjul, clipons och designdrag lånade från gotisk arkitektur har skapat en hoj med en låg profil och stark racevibe.
Framkåpan är tillverkad i 1,5-millimetersplåt liksom tanken, i tillverkningen av den sistnämnda fick dock originaltanken utgöra grunden. Sitsen är specialtillverkade liksom den smala kutsen.
Bullit-baserade bakstötdämparna har beställts från K-tech och övre styrkronan kommer från CNC-verkstaden Asic Robotics. De kromade hjulen mäter 18 tum bak och 21 fram och understryker korsningen av race och design i detta bygge.
Diskutera: Vad tycker du om GS Mashins Yamaha XV950?